m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, July 4, 2011

Pingat emas kebanggaan

Balik dari kelas malam Syahmie tunjukkan pingat emas yang diperolehinya siang tadi kat sekolah. Dia jadi juara pertandingan tarik tali, lawan antara rumah-rumah. Aku sangat terharu dan menitiskan air mata syahdu. Lantas kutumbangkan seekor kerbau untuk dibuat kenduri kesyukuran bagi meraikan kejayaan cemerlang yang menjadi kebanggaan seluruh rakyat 1 Malaysia. Yalah tu. Tapi aku memang bangga, walaupun cuma menang acara tarik tali. Macam ayahnya dulu sewaktu di sekolah rendah, dua tahun menang kejuaraan tarik tali antara rumah. Sekali masa darjah 4 dan sekali lagi masa darjah 6. 

Aku ingat lagi, biasanya aku duduk kat front line pasal badan aku besar. Kawan aku yang badannya lebih besar dan tegap akan duduk paling belakang jadi anchor. Jadi anchorman-lah yang paling penting. Tali kena diikat kemas pada pinggang & badan. Badan kena dicondongkan ke belakang pada sudut 45 darjah biar lebih stabil. Semua penarik tali kena rendahkan badan biar lebih rendah pusat graviti pada tubuh maka lebih stabil dan berat beban yang terbentuk. Ini akan menjadikan pihak lawan lebih payah nak menarik kita. Rumah aku cuma kalah masa aku darjah 5 pasal masa tu tak ada anchorman yang berpengalaman. Acara tarik tali merupakan acara kemuncak pada sukan olahraga tahunan. Siapa yang menang pasti berasa bangga sungguh sampai kembang kempis lubang hidung dan jalan pun terkengkang-kengkang kerana terlalu bangga. Syahmie dah ikut jejak langkah aku. Bagaimana pulak Amier bila dia dah bersekolah rendah nanti?

No comments:

Post a Comment