m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, October 1, 2012

Majlis campuran: Siap-siap nak bagi orang makan

Assalamualaikkum!

Kali ni aku bagi salamlah sikit. Aku rasa macam dah lama bebenar tak buat entry. Maklumlah, baru kerja kat ofis baru, sibuk memanjang. Tak apalah... rezeki Allah nak bagi. Kita sambung baliklah pasal majlis campuran  yang berlangsung di Kidz Cabin masa bulan Syawal dulu. Banyak lagi bendanya yang nak aku kisahkan.

Kami ada buat kenduri aqiqah untuk anak kami, Sabriena. So, tumbanglah sekor kambing biri-biri dan tergolek menjadi kambing golek yang hebat. Tapi kami tau, permintaan untuk memamah kambing golek ni terlalu tinggi, maka kami order sekor lagi kambing golek versi bukan aqiqah pulak. Kongsi ramai-ramai, tak terasa beban membayarnya. Brader-brader yang handle bab kambing golek ni memang dah expert. Tukang masak orang lain. Yang datang hidang kat tempat majlis, orang lain pulak. Tapi kami memang dah maklum benar akan keenakan resipi biri-biri bergolek dari Keramat ni.

Brader ni sedang menggolek kambing biri-biri.
Brader ni mintak aku bayar extra pasal jadi model part time bersama kambing golek. Serius! Memang dia cakap macam tu!
Brader ni sangat serius dan fokus bila membuat kerjanya.
Kambing dipotong lumat sampai jadi macam daun rampai.
Selain dari kambing golek yang tergolek, kami ada jugak panggil pemasak char kue tiau dari KL untuk memasakkan buat tetamu yang hadir masakan char kue tiau resipi keluarga. Setting untuk masak masakan ni sangatlah simple. Cuma perlukan satu meja kecil, dan satu kuali. Yang lain tu cuma guna apa-apa aje yang ada kat sekitar tempat memasak tu. Contohnya, kalau nak masak sayur, petik aje apa-apa daun dari pokok-pokok atau rumput. Kalau nak lauk, tangkap aje apa-apa binatang yang melata kat tanah atau udara. Tapi masakannya tetap sedap dan enak. Brader yang masak tu pun cukup sporting dan humble.

Brader char kue tiau sedang menyiapkan meja gorengan.
Char kue tiau enak sudah sedia untuk dimakan.
Dan untuk dessert, adalah pulak chocolate fountain. Yang ini diuruskan oleh anak-anak buah kami-Aniza, Zila dan Faridz (tiga beradik seibu sebapa). Cokelat yang digunakan diimport khas dari Ghana, pengeluar koko utama dunia. Buah anggurnya pula diimport khas dari France, pengeluar anggur terbesar di dunia. Buah apple pulak dari Australia, pengeluar apple terbesar di dunia. Buah kiwi pulak diimport dari New Zealand, pengeluar burung kiwi terbesar di dunia. Dan lidi buat cucuk buah-buahan diimport dari orang asli Malaysia, pembekal lidi sumpit terbesar di dunia. Budak-budak memang suka benar makan buah celup chocolate fountain ni. Untuk mencantikkan kesan chocolate fountain ni, siap dipasang dengan lampu lip-lap bagi memberikan suasana fountain atau air terjun seperti di taman-taman bunga yang eksklusif di seluruh dunia.

Faridz sedang memeriksa setiap lidi buah, bagi memastikan racun sumpit telah dibersihkan.
Kakak Aniza sedang menyusun sate biskut untuk chocolate fountain-nya.
Dan ada beberapa perasa air yang disediakan untuk para tetamu yang datang. Ada air sirap, Ribena dan oren yang sangat segar. Disediakan buat mereka yang kepanasan. Ada teh tarik yang telah ditarik menjadi sangat panjang sampai macam tali skipping. Air panas ini ialah untuk orang-orang yang merasa kesejukan. Dan ada jugak air mineral bagi mereka yang tak gemar kepada kemanisan. Dan semua air-air ini memang enak-enak belaka.

Akid, Faiisal, Kak Piah, antara yang bertanggung jawab membuat air minuman resipi terulung alaf ini.

No comments:

Post a Comment