m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, October 17, 2012

Jom belajar cara buat ketupat

Siapa yang nak belajar buat sarung ketupat? Walaupun raya puasa dah berlalu, raya haji tetap akan mendatang. Jadi, masih sesuai untuk buat ketupat, pasal musim raya akan tiba lagi. Masa raya puasa yang lepas, aku memang berpulun membuat ketupat. Biasanya, isteri aku yang sangat expert buat ketupat akan membuat berpuluh biji ketupat untuk persiapan raya. Tapi pada tahun ni, tugas membuat ketupat secara besar-besaran telah digalas oleh aku. Adik aku pun ada buat banyak jugak, selepas dia pulang bercuti di rumah kami.

Sarung ketupat yang dah siap dianyam.
Aku belajar buat ketupat dari kawan aku masa kat MRSM Pengkalan Chepa dulu. Belakang asrama kami ada pokok kelapa yang rendah. Tiap-tiap petang daun kelapa tu habis kami kerjakan. Maklumlah, nak praktis buat ketupat. Nama kawan aku tu Mughni Bahari. Sekarang dia dah jadi doktor pakar. Macam-macam jenis ketupat Mughni ajar aku. Antaranya termasuklah ketupat sate, ketupat bawang, ketupat sintok/pasar, dan ketupat bantal. Dan selanjutnya, Mughni turut mengajar kami membuat jenis ketupat yang lebih kompleks seperti ketupat tilam, ketupat katil, ketupat kapalterbang boeing dan ketupat stadium bola sepak. Tapi setelah lama tak praktikkan, banyak dari jenis ketupat ni aku dah lupa kaedah membuatnya.

Memperagakan ketupat bawang.
Tahun ni, daun kelapa yang kami perolehi kecil-kecil dan pendek-pendek belaka. Susah betul nak menganyam daun yang saiz kecil macam tu. Ketupat yang jadi pun comel-comel semuanya. Tak kisahlah. Janji ada sarung, dan adik akulah yang kemudian mengisi kelongsong ketupat ni dengan beras pulut dan kemudian memasaknya di dalam periuk nasi elektrik. Tugas aku selepas tu ialah memakan ketupat yang dah masak dengan rendang ayam dan daging. Memang hebat berkhasiat. Try-lah buat sarung ketupat. Memang fun!!!

Amier turut bersemangat nak anyam ketupat.

No comments:

Post a Comment