m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, August 12, 2012

Masa untuk ziarah kubur

Ahad semalam aku dan ayah ke Tanah Perkuburan Islam di Jalan Ampang untuk menziarah beberapa buah kubur orang-orang yang pernah dekat dengan kami. Itu adalah amalan biasa yang kami lakukan pada bulan Ramadhan tatkala bulan Syawal semakin hampir. Kalau masa aku kecil-kecil dulu, kami satu keluarga biasanya ziarah kubur pada pagi raya pertama, sebelum kami pulang ke kampung ibuku di Kuala Selangor. Bila aku dan lebih dewasa, kebiasaan itu bertukar. Kami ziarah kubur pada bulan Ramadhan pulak.

Ramai orang yang ziarah kubur pagi tu.
Di sekitar kawasan perkuburan.
Ada empat kubur yang biasa kami ziarahi - kubur datuk dan nenekku (sebelah ayah), kubur makcikku (kakak kepada ayahku) dan kubur abangku yang meninggal ketika masih bayi. Walaupun sudah puluhan tahun lamanya mereka ini pergi meninggalkan kami, mereka tetap sentiasa dalam ingatan kami. Sekitar pusara kami bersihkan. Kemudian ayahku akan taburkan bunga serta menjirus air di atas pusara sebelum menghadiahkan kepada roh beberapa surah dari Al-Quran.

Ini kubur nenekku sebelah ayah.
Ini kubur datukku sebelah ayah.
Ini kubur makcikku - kakak kepada ayahku.
Ini kubur abangku.
Pulang dari menziarahi kubur di Jalan Ampang, aku terus bergegas ke Tanah Perkuburan Islam di Taman Kosas pula.  Kali ni aku pergi bersendirian. Hari tu masa isteriku menziarahi kubur anak kami dan ibu mentuaku, aku tak dapat join pasal ada urusan lain. Kali ni aku pergi sendirian pulaklah. Aku ada ambil beberapa batang pokok renek yang tumbuh melata kat Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang. Pokok tu aku tanam kat pusara anak sulung kami. Tak taulah boleh hidup atau tidak. Tanah kat kawasan ni agak tandus sikit, tak macam kat Jalan Ampang. Setelah menziarahi kedua-dua kubur anak kami dan ibu mentuaku, aku pun pulanglah ke rumah. Semoga roh kalian semuanya akan digolongkan di kalangan roh-roh para syuhada dan roh-roh yang mendapat rahmat dan redha Allah serta perlindungan dari kemurkaan Allah.

Di Tanah Perkuburan Taman Kosas.
Kubur anak sulung kami. Tembok batu tu, aku yang bina sendiri. Aku memang tak ada kepakaran dalam pembinaan.
Ini kubur anak sulung kami yang telah aku tanami dengan pokok renek.
Kubur Almarhumah Bonda mentuaku.

No comments:

Post a Comment