m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, August 3, 2012

Ish ish ish...Gebunya dia...

Ish ish ish... Gebunya dia... Tapi apa yang gebu? Budak jantan ke, budak pompuan yang gebu tu? Ish, bulan-bulan posa ni tak syoklah cakap pasal budak gebu. Aku nak cakap pasal makanan yang gebu. Kalau korang nak tau makanan apa yang gebu sangat tu, meh ikuti isi kandungan blog aku seterusnya. Biar aku kisahkan perihal gebu-menggebu ni.

Operasi mencari dan terjah sedang dilaksanakan.
Beberapa minggu sudah, kami telah diberi tahu yang anak buah kami yang sorang tu, Syauki, anak Kak Uda dah jadi usahawan kecil dengan kengkawannya kat pasar Ramadhan. Syauki dan geng jual popia basah. Popia tulah yang sebenarnya gebu sangat, dan diberi nama Popia Gebu oleh Syauki dan sekutunya. Maka pada hari Ahad lepas, kami pun pergilah menjejak kat mana lokasi Syauki berniaga.

Di sekitar kawasan pasar Ramadhan Pasar Muhibbah, Taman Nirwana.
Katanya Popia Gebu ni dijual di sekitar Taman Nirwana, kat sebelah Pasar Muhibbah. Lokasi tu taklah jauh dari rumah kami. Jadi aku dan isteri pun pergilah ke lokasi yang telah dikenal pasti dan mencari kedudukan gerai Syauki secara tepatnya. Pasar Ramadhan kat situ memang sangat happening. Makanan punyalah banyak. Kalau ikutkan nafsu hidung dan nafsu mata, memang segala benda nak dibeli. Semua nampak sedap-sedap. Bahkan bunga api yang dijual jugak aku nengok macam sedap jugak. Mmmmmm.... Kami terus bertawaf kat sekitar pasar Ramadhan. Tak jugak jumpa lokasi Syauki beroperasi. Oleh kerana agak penat, kami telah sewa sebuah teksi untuk buat round kat kawasan pasar Ramadhan tu semata-mata untuk mencari port Syauki.

Setelah kira-kira sembilan round bertawaf, barulah kami jumpa gerai tu. Terpampang besar tulisan "POPIA GEBU". Lepas tu kami nampak pulak Syauki tersengih bila terpandang kelibat kami. Confirm, ituah gerai yang kami cari-cari sejak tadi. Memang nampak tengah sibuk betul geng Popia Gebu tu. Masa kami datang, kami nampak ada empat budak lelaki yang menjadi tukang siapkan popia, letak inti, letak serbuk macam-macam, dan gulung. Ada sorang budak perempuan tukang panggil orang ramai untuk singgah gerai, dan ada sorang lagi budak perempuan jadi cashier. Semua orang nampak sangat sibuk.

Dah jumpa pun gerai Popia Gebu.
Harga popia yang berpatutan.
Tak putus-putus orang datang ingin membeli popia yang terhebat seantero dunia ni. Beratur punyalah panjang - ada dekat dua kilometer orang beratur. Tapi oleh kerana kami ni pakcik dan makcik Syauki, maka kami dapat gunakan kaunter warga emas. Jadi kami dapat bahagian kami lebih cepat. Kami order sepuluh biji semuanya. Kawasan gerai dan meja menggulung popia sangatlah bersih. Aku siap buat imbasan bakteria, memang tak ada seekor kuman pun yang berlegar-legar kat kawasan tu. Kebersihan memang diutamakan.

Terpaksa beratur panjang untuk merasa air tangan Syauki.
Rasa popianya juga sangat hebat. Aku nengok pembeli-pembeli yang regular semuanya berbadan gebu-gebu akibat makan popia gebu ni. Intinya diperbuat daripada sayuran yang segar, dipetik khas dari ladang terpilih dari Cameron Highland. Sambalnya pulak diperbuat daripada cili yang mempunya bentuk yang paling cantik dan licin serta merah menyala dengan kepedasan pada tahap yang telah dikaji akan kesesuaiannya. Dan tepung popianya pula diperbuat daripada tepung gandum yang ditanam sendiri di belakang rumah dalam pasu bunga. Semuanya memang sangat asli, segar dan original. Harganya juga tak mahal. Sesiapa yang tak tau nak makan apa untuk berbuka nanti, tak kiralah warga KL atau warga negeri-negeri lain, atau warga dunia seluruhnya, malah warga alien sekali pun, jomlah datang dan beli serta makan Popia Gebu istimewa ini. Pasti tak menyesal dan pasti lidah anda akan terkenang-kenang akan kelazatannya. Cubalah!!!

Jejaka idaman in action!
Sedang tekun bekerja. Tak boleh tegur, nanti salah resipi.
Popia yang telah sedia untuk digulung.
Tauke popia gembira pasal banyak masyuuukkk...

No comments:

Post a Comment