m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, August 20, 2012

1 Syawal 2012: Beraya di rumah Wak Chong

Rumah pertama yang kami pergi ialah rumah makcikku (kakak ayahku) yang kami panggil Wak Chong. Untuk ke rumah makcikku itu, kami terpaksalah balik kampung. Kampung tu pulak terletak di Kampung Baru. Tapi Kampung Baru tu duduknya cuma kat Kuala Lumpur aje. Tak kiralah. Janji ada nama kampung.

Ayahku dengan kakaknya.
Masa kami sampai tu, sepupu kami, Dato' Sunar ada kat sana jugak. Yang paling mencabar kalau datang kat sini ialah masalah nak parking kereta. Tau-tau ajelah, jalan kat kawasan perumahan tu memang sangat sempit. Kalau kereta dah banyak parking kat tepi jalan, dan kebetulan rumah jiran pulak tu banyak tetamunya, maka bila nak parking memang kena berlapis-lapis. Kalau tiba-tiba ada kereta yang parking sebelah dalam nak keluar, kenalah kami reverse kereta dekat 10 kilometer jauhnya melalui jalan yang sangat sempit tu. Kalau bukan pemandu profesional mesti dah terbabas masuk dalam parit.

Bila bosan, Amier main i-pad.
Sambil makan, sambil menonton tv.
Kami duduk kat situ ada dekat sejam jugak kot. Makan lebih kurang, sembang lebih kurang, dan minta diri untuk pulang. Adik-beradik ayah aku memang cuma tinggal berdua aje. Yang sorang tu dah pun kembali ke rahmatullah agak lama jugak. Pasal tu hubungan ayahku dengan kakaknya ini semakin rapat lagi kini.

Di rumah Wak Chong yang tinggal bersama dengan anaknya (jugak sepupu kami) Kak Hashimah sekeluarga.

No comments:

Post a Comment