m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, August 28, 2012

4 Syawal 2012: Ke rumah pakcik yang bongsu

Rumah yang terakhir yang kami lawat masa kat Ulu Tiram ialah rumah Pakcik Mail, adik bongsu Ayah Atan. Sebelum ni kami dah jumpa Pakcik Mail kat rumah Makcik Doyah. Dia tengah bantu membetulkan bumbung rumah Makcik Doyah yang telah diterbangkan angin kencang.

Menapak ke rumah Pakcik Mail.
Dah nak sampai.
Pakcik Mail duduk dengan anak dan cucu-cucunya. Sorang pun aku tak cam, walaupun masa kami bersembang, ada di antara mereka yang keluar meraikan kami sekali. Aku cuma fokus pada aku punya makan aje. Salah satu cerita yang menarik perhatian aku adalah kisah ikan-ikan kampung seperti haruan dan keli dah membiak balik kat Sungai Tiram. Aku jeling kat Ayah Atan, menandakan jom kita pergi mancing kat situ. Tapi waktu agak terhad, tambahan lagi macam nak hujanlah pulak. Jadi angan-angan aku nak pergi mancing kat Ulu Tiram terpaksalah aku simpan dalam diri aku sendiri aje. Aku sebenarnya dah siap bawak cacing tanah dari KL lagi. Manalah tau, kot-kot ikan kat Johor lebih tertarik kepada cacing KL.

Di hadapan rumah Pakcik Mail.
"Assalamualaikum! Kami datang nak beraya!"
Bersembang adik beradik.
Sedang asyik mendengar cerita Pakcik Mail.
Bersantai di ruang tamu.
Koas di suatu sudut terpencil rumah.
Amier sedang melayan makan.
Koas dan isteriku.
Macam biasa - lepas makan dan minum, mestilah bersalaman dan bermaafan sebelum melangkah pergi untuk ke tempat lain pulak. Masa kami kat rumah Pakcik Tambi, sebenarnya kami dapat berita dari Kak Bainah (anak Makcik Doyah) yang isteri kepada sepupu Ayah Atan (Pakcik Zaaba) telah meninggal dunia di Stulang Darat. Rumahnya tak jauh dari rumah Allahyarham Pak Long Leng. Jadi kami dah putuskan untuk menziarahi mereka pada petang tu.

Bergambar dengan Pakcik Mail.
Masa ni Pakcik Mail baru lepas repair bumbung rumah Makcik Doyah.
Pakcik Mail dan Ayah Atan.
Kami sempat buat solat jamak takdim zuhur dan asar kat masjid yang telah dibina atas tanah wakaf nenek isteriku. Aku nengok bahagian wuduknya telah di-upgrade. First time aku nengok design yang macam tu kat masjid atau surau. Dengan kemudahan seperti ini, diharapkan lebih ramai lagilah ummat Islam yang memakmurkan masjid ini.

Tempat wuduk yang telah di-upgrade.
Koas sedang berwuduk.

No comments:

Post a Comment