m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, August 23, 2012

1 Syawal 2012: Menanti beriyani meletup

Sinonim dengan Ayah Atan adalah nasi beiyani gam. Ayah Atan memang suka betul masak nasi beriyani gam. Dah banyak kali nasi beriyani gam dimasak. Dan pembantu-pembantu setianya adalah Abang Khalid, Abang Leman dan Abang Karim. Tapi masa raya baru ni cuma Abang Khalid dan Abang Leman aje yang membantu dalam proses memasak. Yang lain-lain membantu secara tak langsung dengan membeli bahan-bahan dan menyediakan tempat memasak. Dan aku pulak membantu dengan memberikan sokongan moral kepada mereka semua.

Ayah Atan selaku mastermind dalam juadah masakan nasi beriyani tahun ini.
Orang kanan nombor satu - Abang Khalid.
Orang kanan nombor dua - Abang Leman.
Menu utama hari raya pertama ialah nasi beriyani gam. Ayah Atan dah awal-awal bagi tau kat semua orang, kalau dia larat, memang masakan tulah yang dia akan masak. Semua resipi dan adunan serta teknik memasak, Ayah Atan yang kontrol. Aku pun sebenarnya tak tau "The Nasi Beriyani Gang" ni start masak pukul berapa. Tapi masa aku sampai kira-kira jam 12.45 tengah hari, nasi masih belum tersedia lagi. Sementara menanti nasi beriyani siap, masing-masing jamah kuih-muih dan lain-lain hidangan yang ada kat rumah.

Mengacau adunan rempah ratus dari 7 benua.
Cara mengacau adunan jugak perlu diambil kira.
Daun pandan digunakan bagi mewangikan nasi beriyani. Minyak wangi atau minyak atar tak digunakan.
Aku sendiri memang tengah kenyang pasal dah beraya kat rumah orang lain dulu, jadi aku tak kisahlah kalau nasi masak lambat sikit pun. Yang aku sempat nengok masa aku ada kat sana ialah, masak air dengan rempah sampai mendidih, masukkan beras, lepas tu ada buang air dari dalam periuk pulak, dan yang paling klimaks adalah menampal atau mematri tutup periuk dengan periuknya menggunakan tepung gandum yang diuli dengan air. Lepas tu ada pulak batang tebu yang turut digunakan untuk memasak nasi beriyani ni. Aku pun tak perasan masa bila batang tebu tu digunakan. 

Membuang air dari dalam periuk. Bukan buang air ke dalam periuk. Ingat baik-baik tu!
Setelah periuk ditampal rapi dengan adunan tepung, atau dalam istilah lainnya, telah "digam", semua orang akan menunggu dengan sabar sampailah wap di dalam periuk tu membuak dan menanakkan beras kat dalam periuk tu. Macam mana nak tau yang nasi tu dah tanak? Tunggu sampai ada kebocoran pada tampalan menggunakan tepung tadi. Atau dalam istilah lain, tunggu sampai tampalan tepung tu meletup!

"Okay, nasi dah ready!" teriak Abang Khalid.
Lama jugak kami menunggu. Api dipasang kecil supaya nasi tidak hangit. Bila berlaku kebocoran kecil pada tampalan, Ayah Atan akan suruh Abang Khalid tampal balik lubang tu pakai tepung. Hinggalah agak lama menanti, akhirnya lebih banyak kebocoran berlaku di sana-sini, di sekeliling tutup periuk tu. Bau beriyaninya pun dah mula semerbak ke segenap penjuru taman perumahan. Lalu Abang Khalid mengisytiharkan, "Nasi dah masak! Lagi memasakkan!!!" Dan tudung periuk dibuka perlahan-lahan. Sejurus tudung periuk dibuka, membuaklah wap beriyani  yang mampat itu ke seluruh angkasa hingga menjadikan udara sekeliling tepu dengan lembapan beriyani. Dan seluruh para tetamu tersenyum lebar. Akhirnya.... akhirnya nasi beriyani special dapat juga dijamah oleh seluruh masyarakat setempat dan seluruh warga asing jugak, tak kiralah sama ada yang datang secara sah atau PATI (Pendatang Asing Tanpa Izin). Dan aku juga gembira dapat merasai keenakan masakan Ayah Atan and the gang. Masa tu kalau tak silap aku dah jam empat petang lebih. Selamat menjamu selera!

Waaaahhhh... semerbak harumnya bila tudung periuk dibuka.
Okay, time to cedok nasi.
Para tetamu tak sabar-sabar nak merasa.
Nah, jemput makan semua.
Lauk dagingnya dah dicampur siap-siap ke dalam periuk.
Nasi beriyani yang tak habis dimakan tetamu, dibungkus rapi untuk diagih-agihkan kepada kaum keluarga dan jiran tetangga.

No comments:

Post a Comment