m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, August 28, 2012

4 Syawal 2012: Bersua Pakcik Mon yang cool

Dari rumah Pakcik Tambi, kami terus ke rumah Pakcik Mon. Pakcik Mon ialah pakcik wife aku yang paling cool. Dia tak banyak cakap, tapi banyak senyum. Masa kami datang, dia memang ada kat rumah. Kami disambut dengan mesra oleh seisi keluarga, termasuk anaknya, Kak Siput dan menantunya Abang Maya.

Mengunjungi rumah Pakcik Mon.
Di hadapan rumah.
Amier sempat melayan ayam yang berlegar depan rumah.
Kebetulan aku duduk sebelah isteri Pakcik Mon. Nama dia aku tak tau. Jadi aku pun mulakan bicara dengan speaking bahasa Jerman. "Cik waras?" Dia pun membalas sapaan aku dengan menggunakan bahasa Jerman jugak. Kami senyap seketika, pasal masing-masing habis modal. Kemudian isteri Pakcik Mon menanya aku sesuatu dalam bahasa Jerman jugak. Alamak! Setakat ni aku masih boleh faham lagi. Tapi aku takut kalau dilayan sangat, nanti keluar bahasa Jerman yang lebih pekat. Dan silap haribulan, terpacul keluar pulak dari mulut aku perkataan "Heil Hitler!!!" Jadi aku ringkaskan perbualan dan duduk renggang sikit dari isteri Pakcik Mon. Dan mulutku lebih banyak mengunyah dari berkata-kata.

Bila Abang Maya duduk sebelah aku pulak, aku terus speaking bahasa Melayu standard. "Apa khabar Abang Maya? Apakah aktiviti anda sepanjang Syawal ini? Apakah anda telah menziarahi banyak rumah sanak saudara? Bla bla bla..." Jadi sepatah perkataan Jerman pun aku tak lafazkan, takut terperangkap lagi.

Pakcik Mon dan isterinya.
Melayan kucing manja.
Amier dan Kak Esah.
Lepas makan sembang yang lebih kurang, kami pun mintak diri untuk beredar. Kami akan ke rumah Pakcik Mail pulak, adik Ayah Atan yang bongsu. Rumahnya pun tak jauh jugak dari situ.

Bersama Pakcik Mon.

No comments:

Post a Comment