m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, August 27, 2012

4 Syawal 2012: Menjenguk Pakcik Bakar

Kawasan rumah yang mempunyai lanskap semulajadi yang paling menarik adalah di kawasan rumah Pakcik Bakar. Itu pendapat akulah. Laluan berbukit ke rumahnya aku rasa agak mencabar tetapi sangat fotogenik. Aku rasa ni mungkin baru first time aku sampai kat rumah Pakcik Bakar. Selalunya aku ke rumah anaknya yang terletak di sebelah bawah sedikit.

Amier mendaki cerun ke rumah Pakcik Bakar.
Rumah Pakcik Bakar.
Pakcik Bakar duduk berseorangan setelah arwah isterinya meninggal suatu ketika dulu. Sekarang Pakcik Bakar jadi orang penting masjid. Macam kat rumah-rumah lain jugak, kami dijamu dengan juadah kuih muih dan minuman bagi penghilang dahaga. Aku dengan Koas lebih banyak menghabiskan masa kat sebelah luar rumah, di serambi. Lebih nyaman kat luar pasal ada angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup. Lagi pun aku cukup suka nengok pokok-pokok yang tumbuh melata kat sekeliling rumah.

Bersantai di serambi depan rumah.
Koas dan mamanya.
Koas - jejaka terhangat di pasaran.
Bersama Amier yang sangat teruja berada di kampung.
Masih dengan Amier.
Amier buat gaya ayam.
Tiga beranak.
Masa aku kat dalam rumah, aku nengok cara Pakcik Bakar bercerita sama sebijik macam cara dan gaya Ayah Atan bercerita. Memang saling tak berbeza gelagatnya. Aku biarkan Ayah Atan dan Pakcik Bakar terus rancak berbual, sedang aku melayan Amier bermain-main kat luar.

Ayah Atan dan Pakcik Bakar.
Dua adik beradik.
Bersama Kak Esah.
Bergambar dengan Pakcik Bakar.
Amier sangat teruja bila melihat ayam kampung bermain dan mengais tanah mencari makan. Aku juga pernah diberi tahu, kadang-kadang ada babi hutan berkeliaran kat tepi rumah yang ditumbuhi belukar kat sekelilingnya. Tapi masa kami kat situ tak nampak pulak kelibat babi hutan. Setelah beberapa ketika kat sana, kami pun bersalaman dan minta diri. Kami nak ke rumah Pakcik Tambi pulak lepas ni yang jugak terletak berhampiran.

Amier di lorong misteri.
Masa untuk beredar.
Amier buat gaya ayam serama sedang menari-nari.
Ini di kawasan rumah anak Pakcik Bakar.

Perjalanan pulang.

Menuruni cerun yang cantik.
Kak Esah.
Perlu hati-hati menuruni lereng yang licin ini.
Amier dan ayam.

No comments:

Post a Comment