m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, August 11, 2012

Carrie jumpa doktor

Dua hari lepas, pada waktu malam Carrie balik ke rumah dengan jalannya terhencut-hencut. Kami periksa kakinya. Cedera dan luka! Aku fikir, mungkin Carrie dilanggar kereta, sepertimana beberapa kucingku yang lain. Aku amat-amati luka kat kakinya. Macam patah pun ada jugak. Aku plan nak bawak dia jumpa doktor haiwan esok harinya. Soal kaki patah tu aku rasa boleh sembuh dengan cepat. Cuma aku risau jangkitan kuman pada tempat lukanya tu. Doktor mungkin akan bagi dia makan antibiotik untuk membunuh kuman.

Carrie dalam beg kucing sedang bersedia untuk berjumpa dengan doktor.
Carrie agak resah dan berdebar menanti giliran.
Esok siangnya, aku siap beli beg / bekas untuk bawak kucing dari kedai haiwan berdekatan. Bila dah beli beg kucing tu, si Carrie pulak yang tak ada. Dia tak balik rumah siang hari tu. Risau jugak aku dibuatnya. Dia merajuk dan bawak diri ke? Tapi mujur pada hari berikutnya dia pulang jugak ke rumah pada waktu pagi. Aku cepat-cepat kurung dia dalam sangkar, tak bagi dia keluar. Siang sikit nanti aku nak bawak Carrie berjumpa doktor.

Kira-kira jam 11.30 pagi, aku, isteri dan Amier terus ke Klinik Haiwan Hayward yang terletak bertentang jalan dengan Ampang Point. Kucing aku dulu pun aku bawak jumpa doktor kat klinik ni jugak. Bila masuk dalam klinik tu aku nengok ada beberapa ekor kucing dan seekor anjing yang dah nazak sedang beratur nak jumpa doktor. Tak lama kemudian, datang lagi seekor anjing comel dari jenis "pug". Dan tak lama lepas tu datang pulak satu lagi anjing besar entah dari jenis apa entah yang agak menggerunkan kami tiga beranak. Nasib baik anjing tu dah terlalu tua. Jalan pun terhoyong hayang. Jadi dia taklah ganas seperti nampak ganas pada raut wajahnya.

Klinik Haiwan Hayward. Tempat ni sangat tak nyaman. Susah nak nafas pasal banyak hama kot.
Akhirnya tibalah giliran Carrie pulak untuk dirawat oleh doktor. Kami pun bawak Carrie masuk ke dalam bilik perundingan. Sementara menunggu doktor datang, sempat jugak aku bertanya kepada pembantu doktor tu, sama ada doktor ni turut merawat haiwan-haiwan yang selain dari anjing dan kucing. Kata pembantu tu, dulu dia rawat, tapi sekarang dia dah tak rawat lagi. Kata pembantu tu lagi, dulu dia pernah merawat beberapa jenis binatang berikut: tampal gigi geraham buaya yang berlubang, bagi ubat kurus kepada badak air yang overweight, membuat pembedahan memanjangkan belalai gajah, dan tak ketinggalan menukar jantina seekor gorilla Afrika jantan yang ala-ala sotong gitu, auwww...

Mententeramkan Carrie yang kegelisahan.
Bilalah giliran Carrie ni? Anjing besar tu dah ada kat sebelah sudut situ!
Doktor pun melihat kaki Carrie. Katanya luka dia agak dalam dan besar. Nasihat doktor kepada kami, Carrie kena diberi makan pil antibiotik dua kali sehari. Dia kena dibela di dalam bilik untuk menghindar lalat dari hinggap pada luka tersebut. Perlu sediakan kertas atau tisu untuk dia buang air. Tak boleh pakai pasir kucing. Lalu kami ikutilah nasihat doktor. Carrie sekarang duduk dalam sangkar kat dalam rumah. Riuh hingar satu rumah pasal Carrie memang sungguh-sungguh nak keluar bebas. Yuran jumpa doktor serta ubat-ubatan, kami bayar RM56. Semoga Carrie cepat sembuh dan boleh hidup bebas macam adik-beradiknya yang lain.

Inilah anjing jenis "pug".

1 comment:

  1. Nk tanya...klinik hayward ni buka weekdays aje ke?dr jam bpe ke jam bpe?

    ReplyDelete