m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, June 20, 2012

Rumahku dimasuki orang, tapi kami tetap gembira

Tengah hari semalam rumah kami dimasuki orang yang tak kami kenali. Ada dua orang semuanya. Kedua-duanya bukan berwajah familiar. Mereka tak masuk ikut tingkap atau bumbung. Tapi mereka masuk ikut pintu depan macam tetamu biasa. Kami biarkan mereka masuk secara terhormat. Sebenarnya masa tu aku tak ada kat rumah pun. Yang ada cuma isteriku, ayah ibuku, anak-anakku serta orang gajiku. Orang yang berdua tu sebenarnya nak pasang Unifi. Dah buat appoinment pun.

Antara perkakas Unifi.
Maka dalam masa yang tak berapa lama, siaplah sistem Unifi dipasang kat rumah aku. Lalu diuji, telefonnya, internetnya, dan channel tv-nya. Semua perfect. Okay, orang berdua tadi pun minta diri untuk beredar. Aku pulak kat ofis tak sabar-sabar nak balik rumah pasal nak test kehebatan sistem Unifi yang selalu digembar-gemburkan oleh banyak pihak. Lebih-lebih lagi setelah mendengar wife aku bercerita pasal anak kami Amier yang tak lekang dari terus-menerus menengok cerita kartun menggunakan channel Unifi.

Amier gembira dapat nengok kartun berjam-jam.
Di rumah, aku nengok Amier masih lagi menonton cerita kartun. Lalu aku bagi nasihat kat dia supaya jangan terlalu asyik dengan tv. Amier pun nampak gayanya faham. Memang cantik clear gambarnya. Kami dah lama ada tv plasma, tapi pakai antena dalam bilik aje. Sekarang dah ada Unifi, tengok gambar dia memanglah lagi cantik. Kemudian aku test pulak kelajuan internet dia. Aku try bukak You Tube. Memang laju. Lalu aku melayanlah video pasal mancing, dari satu video ke satu video. Bila dah laju tu kira sedaplah nak layan video, bak kata Sam Bunkface, "Tak ada buffffferrrrrringggg!" Dan di tv pulak ada satu channel pojaan hatiku, iaitu channel pasal pancing ikan. Nama channel tu ialah Outdoor Channel. Tersenyum lebar aku menonton cerita pancing ikan kat tv. Tapi wife aku kata, sekarang ni dia bagi lebih empat puluh channel untuk trial preview. Nanti lepas suatu tempoh tertentu, dia cuma bagi belas-belas channel aje. Kalau nak lebih kena order. Alamak! Macam tulah pulak, kan? Tak apalah. Sebenarnya motif aku nak bagi internet laju aje. Pasal channel tv tu kira sampingan aje. Oh ya! Kat Unifi ni tak ada channel sukan macam ESPN. Satu-satunya channel sukan yang ada ialah channel MUTV - cerita pasal bola Manchester United. Adush! Sepanjang hari boleh layan kisah MU main bola. Tapi aku rasa, kalau dah kerap sangat nengok MU main bola, die hard fan pun boleh muak jugak, nak-nak bila nengok Sir Alex Ferguson punya expression bila gol bolos. Anyway, sistem Unifi ni memang hebat. Cubalah mintak install sementara ada offer ni.

Aku jugak gumbira. Hore hore horeee!!!

No comments:

Post a Comment