m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, June 26, 2012

Menyantap si raja musang

Hari dah lewat petang. Perjalanan dari Gemencheh ke Kuala Lumpur masih diteruskan. Sebelum kami masuk semula ke highway Plus, kami singgah dulu kat kawasan Simpang Ampat. Kat sini ada orang jual durian dekat kebun dia. Kami pun masuk ke dalam dusun, nak tengok ada lagi tak durian yang dijual. Tadi siang memang kami nampak ramai sungguh orang orang yang datang. Sekarang gerai dalam dusun tu dah semakin muram. Tapi durian masih ada lagi.

Kami tanya penjual durian kat gerai tu, "Durian apa ada jual lagi?" "Semua dulian sulah habih. Ada dulian Sultan sama Musang King saja. Mau try aahh? Sikalang kita bagi diskaun lagi." Aku nengok harga durian Sultan. Woww! Mahalnya.....! Tarik nafas panjang, aku sekejap. Patutlah mahal, Sultan punya durian, fikir hatiku. Aku nengok pulak harga durian Musang King. Hwoooaaaahhhkggg!!! Mak datok moyang tan sriiiiiii... Mahal ya ampuuuuunnnn!!!!! Aku siap kena pinjam inhaler ayah mentuaku untuk menarik nafas dalam-dalam kerana terlalu terkejut dengan harga durian yang sangat mahal itu. Setelah aku dapat bernafas dengan normal kembali, aku pun berkata kepada penjual durian, "Kasi bungkus semua durian. Gua mau beli habis". Penjual tadi bukan main happy bila aku cakap macam tu. Dekat 40 bijik semua durian kat gerai tu. Kalau aku borong, mestilah dia boleh dapat untung ribuan ringgit. Lalu aku tanya penjual durian tadi, "Credit card boleh pakai ka?" Penjual tadi menengok aku dengan wajah sinis dan bosan. Dan aku pulak tersengih melihat riak wajah mereka. Untuk tidak menghampakan penjual durian tadi, kami beli jugak sebijik buah durian Musang King berskala 2 kilo. Dan kami bawak pulang ke Kuala Lumpur.

Gerai durian dalam dusun.
Yang bergantungan tu durian Musang King, yang kat bawah tu durian sultan.
Ini bukan Musang King, tapi ini Amier King.
Kami tiba di KL selepas maghrib. Kami terus naik atas ke rumah flat Ayah Atan. Dan durian Musang King kami kupas. Dan terlihatlah isinya yang sangat kuning. Durian ni jugak dipanggil durian raja kunyit atau D197. Dan kami ambil sorang satu buat rasa dulu. Mmmmmm... memang sedap... Patutlah raja musang suka sangat makan durian jenis ni. Setidak-tidaknya bila orang bercerita pasal Musang King, kini kami dah tau rasanya macam mana. Hebatnya macam mana. Enaknya macam mana. Tapi aku tak payahlah nak ceritakan macam mana sedap rasanya tu kan? Sebab imaginasi aku ni memang lain macam sikit. Nanti daripada korang nak try, langsung bertukar jadi tak nak jamah langsung. Nak tau rasa dia, kenalah beli sendiri.

Isinya menarik, rasanya menawan.

No comments:

Post a Comment