m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, June 25, 2012

Memburu ikan-ikan yang besar

Dari seminggu ke seminggu niatku nak ke Pasar Borong Selayang untuk memburu ikan-ikan bersaiz mega terpaksa kutunda kerana terikat dengant urusan-urusan lain yang lebih penting. Akhirnya pada Sabtu lepas dapat jugak aku ke Selayang dalam keadaan separuh mengantuk untuk mencari mangsa yang selanjutnya. Aku sampai kat kawasan pasar pada jam tujuh lebih pagi. Masih banyak lagi ikan-ikan yang bergelimpangan di atas lantai untuk dibeli oleh pembeli-pembeli ikan yang tegar. Masa kat rumah lagi mak aku dah pesan suruh carikan ikan tenggiri dan ikan parang. Maka setelah bertawaf keliling pasar, akhirnya aku beli ikan parang dengan harga RM15 sekilo. Ikannya masih cantik lagi, dan ada telur kat dalam perut dia.

Cuba tengok matanya yang masih terbuka, maknanya ikan tu masih bernyawa.
Aku nampak jugak ikan tenggiri. Harganya RM20 sekilo. Aku nak cari yang lebih murah dan lebih kecil. Pusing punya pusing, aku jumpa yang lebih kecil sedikit, tapi harganya lebih mahal iaitu RM22 sekilo. Akhirnya aku terpaksa beli ikan kat tempat yang mula-mula aku nengok tadi. Berkilo-kilo ikan aku bawak balik kat rumah, termasuklah ikan sardin, kembung, dan kerisi serta udang dan kerang.

Yeahkh!! Berjaya aku menangkap ko!
Di rumah, tibalah waktu ikan-ikan perlu disiang. Sewaktu ikan tenggiri tadi hendak disiang, tiba-tiba ia melompat melentik lenting. Oh tidak! Apakah ikan ini masih bernyawa. Dan aku pun menggunakan segala kederat yang aku ada untuk bertarung dengan ikan tenggiri tadi habis-habisan, bagaikan Ultraman melawan raksasa. Setelah hampir sejam bertarung, barulah akhirnya ikan tenggiri tadi menyerah kalah. Itu pun selepas aku menggunakan pancaran laser dari silangan tangan aku. Pada waktu malamnya, kepala ikan tadi telah dibuat masak kari. Masa menjamah ikan tadi, kesan laser tadi masih terasa di lidahku. Lidahku hangit sedikit. Tapi rasa ikan tenggiri itu memang sedap. Maklumlah, ikan fresh!!!

Ikan tenggiri dah mengaku kalah...

No comments:

Post a Comment