Masa pergi Gemencheh minggu lepas, semua berjalan lancar. Kereta tip top. Boleh pecut sampai 430 km sejam. Boleh buat drift tengah-tengah highway Plus KL-Seremban. Malah buat wheely pun tak jadi masalah. Memang hebat. Tapi selang beberapa hari lepas tu, tetiba tayar sebelah belakang pancit kempis terus. Hilang anginnya. Dalam hati aku berbisik, "Baik jugak dia pancit masa tengah parking kat porch rumah. Kot dibuatnya kempis tengah jalan, kan lagi haru". Inilah peluang aku untuk mencuba mengganti tayar bagi kereta Exora pulak. Macam mana nak keluarkan tayar spare pun aku masih belum belajar. Maka inilah saat aku perlu belajar semuanya agar tidak kelam kabut di kemudian hari.
Tayar yang kempis. |
Tanpa berlengah, aku pun cari ikhtiar untuk mengeluarkan tayar spare. Pelik jugak cara dia simpan tayar spare bawah kereta. Susah sikit nak ambil tayar tu. Kalau kereta sedan biasa maca kereta Wira, senang aje. Dengan segala kepayahan, tayar spare pun berjaya dikeluarkan. Lepas tu aku cuba pulak tanggalkan tayar yang pancit dari kereta. Mula-mula jack kereta. Okay. Selesai. Lepas tu bukak nut kereta. Okay. Pun selesai jugak. Lepas tu nak keluarkan tayar kereta pulak. Tang ini yang aku gagal. Tarik punya tarik, pusing punya pusing, tayar masih melekat kuat pada pemegangnya. Aduh! Ada apa-apa skru lagi ke yang aku tertinggal? Setelah dikaji, rasanya semua skru dah dicabut. Sampaikan segala skru kat enjin pun aku dah tanggalkan. Tapi tayar masih tak boleh dikeluarkan.
Last-last aku ke workshop kereta dan panggil sorang mekanik tu suruh tolong aku. Lalu sorang mekanik tua terus meluru ke rumah aku dan membawa satu kayu balak sebesar pemeluk King Kong. Isy isy isy... Nak buat apa dengan kayu sebesar tu? Bisik aku dalam hati. Bila sampai kat rumah aku, mekanik tu pun kata, "Dia manyak keras. Nanti mesti taruk minyak." Lantas dia menghayun kayu gadang tadi dan menghentak tayar kereta Exora sekuat hati berkali-kali sampai tercabut tayar dari tubuh kereta. "Hah! Nanti lu ambil ini tayar bawak workshop." Aku pun berbuat demikian. Rupanya ada satu skru besar melekat kuat pada tayar. Inilah penyebabnya. Lepas tayar dipam, aku bayar RM5.00 dan pasang balik tayar tadi kat kereta Exora . Aku terfikir kemudiannya, kalau perkara ni terjadi kat tengah highway, alangkah harunya untuk membukak tayar yang dah macam kena patri kat badan kereta. Tuhan Maha Kaya! Urusanku telah dipermudahkan - seperti biasa...
No comments:
Post a Comment