m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, February 29, 2012

Kisah ayam dan tukang goreng ayam

Ingat tak pada kisah staf KFC bergaduh dengan pelanggan kat cawangan di Shah Alam? Mesti ingat kan? Aku bukan nak hurai panjangkan kisah yang aku pun tak tau duduk perkara sebenarnya. Yang aku tau memang ada banyak version kisah ni. Versi pelanggan yang kena serang lain. Versi staf KFC lain. Versi pelanggan yang nengok kejadian lain. Versi staf yang tengah termenung kat pintu belakang lain. Versi orang yang lalu lalang dan tak ada plan pun nak beli ayam KFC jugak lain. Versi cleaner bangunan pun lain jugak. Banyak versi sebenarnya. Jadi aku malas nak cerita pasal kejadian tu.

Yang aku nak cerita ni ialah implikasi dari kejadian tempoh hari tu. Nampak gayanya macam sambutan terhadap KFC telah menurun sedikit. Itu pemerhatian aku. Tapi pemerhatian orang lain mungkin lain pulak. Mungkin jugak graf pasaran dia meningkat. Cuma aku aje yang tak tau.

Kebetulan masa aku dan isteri pergi ke KFC Ampang Park waktu makan tengah hari, aku nengok keadaan agak lengang. Selalunya kalau lunch time orang bersesak-sesak nak makan ayam. Tak dapat ayam goreng, ayam hidup pun jadilah. Bertolak-tolak, riuh rendah tu perkara biasa berlaku pada peak hours. Tapi tempoh hari aku pergi memang sangat sunyi dan aman. Bunyi cengkerik berbisik pun aku boleh dengar. Para staf KFC pun nampaknya tak kelam-kabut macam selalu. Siap boleh ada orang jaga pintu, cakap "Selamat datang" dan "Terima kasih" lagi. Semua staf tersenyum lebar sampai ke telinga, dan ada yang sampai ke dahi. Kesian jugak melihatkan keadaan yang sedemikian. Tapi untuk aku memanglah lebih santai kalau tak payah beratur panjang untuk makan ayam.

Nampaknya pihak pengurusan KFC kena buat promosi baru untuk menarik balik minat orang awam membeli ayam goreng yang sangat istimewa ini. Mungkin maskot KFC, Kolonel Sanders boleh turun padang buat promosi sekali. Beli seketul ayam, dapat sekor ayam hidup percuma. Apa pun pendirian orang ramai pasal nak makan atau tak nak makan ayam ni, terserahlah kepada kehendak masing-masing. Natijah dari kejadian ni boleh dijadikan pengajaran bukan saja kepada para peniaga, tetapi kepada kehidupan kita sehari-hari.

1 comment: