m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, March 12, 2012

Kisah rambu rambai

Balik dari Gemencheh tempoh hari, kami singgah di Alor Gajah kat satu gerai yang jual buah rambai. Aku rasa ada sesetengah orang bandar yang tak berapa nak kenal buah rambai ni pasal dia tak commercial macam buah langsat atau dugong, oops, maksud akku buah dukong. Masa kecik-kecik dulu selalu jugaklah aku makan buah ni. Tapi sekarang dah semakin kurang pulak sambutannya. Dan mungkin boleh dikategorikan sebagai tumbuhan yang hampir pupus. Tapi kebetulan masih banyak lagi terdapat di Melaka.

Aku singgah beli satu ikat aje. Aku bukan berkenan sangat nak makan buah rambai tu, tapi aku lebih berminat nak makan kulitnya yang boleh dibuat sayur masak lemak. Aku dengar cerita ada orang yang mengkomersilkan kulit rambai ni untuk masakan. Aku beli satu ikat dengan harga RM4.00 saja. Balik rumah aku pun makanlah isinya. Okay jugak rasanya. Kulitnya kami simpan dalam satu bekas. Nanti bila dah cukup banyak, dah cukup satu lori, barulah boleh kami masak lemak dan menjamu pulak keenakan makan nasi berlaukkan kulit buah rambai. Mmmmmm.... sedapnya.....

Bergantungan buah rambai di Alor Gajah.
Lama betul tak makan buah rambai.

No comments:

Post a Comment