m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, March 28, 2012

Cuti di Melaka - Food review: Muara Sg Duyung

Bahagian 11

Malam hari Sabtu di Melaka, kami makan kat suatu lokasi yang berbeza. Kali ni adik aku pulak yang bagi cadangan. Dia ajak kami makan ikan bakar jugak, tapi kat Muara Sungai Duyung. Menggunakan GPS pada handphone wife aku, kami redahlah malam menuju ke destinasi. Jaraknya agak jauh jugak dari tempat penginapan kami. Lokasinya juga agak terpencil, duduk di sebelah muara yang penuh dengan jeti dan sampan-sampan nelayan. Aku memang suka betul dengan pemandangan macam ni. Tapi pada waktu malam, tak berapa nampak sangat sungai dan kapalnya.

Depan restoran.
Kat tempat ni, walaupun jauh dari jalan besar, namun cukup ramai orang yang berkunjung. Aku dan Farid kena parking jauh jugak kat kegelapan pasal parking kat tempat terang lagi dekat dah penuh. Aku beratur dengan adik aku untuk pilih lauk dan membuat pesanan. Kami ambil ikan siakap, jenahak, kerapu, sotong, ketam dan kupang satu kilo. Masakannya, orang kedai tu yang bagi idea.

Aku dan adikku sedang memilih lauk.
Farid turut membantu memberikan idea pemakanan sihat.
Lepas pilih lauk, kami pun tunggulah kat tempat duduk sebelah sungai. Cantik pemandangan, walaupun malam. Kalau siang mesti boleh nengok ikan berenang-renang, penguin menggelongsor dan anjing laut berjemur. Terasa jugak sesekali angin laut menampar muka, dush, dush, dush, aduh! Kuat benar kau tampar muka aku sampai merah pipi!

Wanie gembira pasal kejap lagi dia boleh makan.
Nasi lemak pun ada kalau nak makan.
Menanti dengan ceria.
Sayur kailan terhidang. Tapi kami tak habis makan pun.
Berlatar belakangkan kapal nelayan.
Pemandangan yang cantik.
Okay, order dah nak sampai.
Setelah beberapa ketika, makanan pun sampai. Mula-mula sampai sayur kailan ikan masin. Tapi rupa dia tak memberangsangkan. Dan rasanya... rasanya pun tak berapa kaw. Tapi bila sampai lauk pauk, huh! Terangkat rasanya! Ikan kerapu masak tiga rasa - sangat hebat. Siakap bakar cili - haw liaw! Kupang masak cili - menangis! Ketam masak cili - aduhai terduduk! Jenahak bakar cili - marvelous! Sotong goreng tepung - superb! Pokok pangkalnya semua sedap. Cuma sayurnya aje yang agak kurang. Tapi memang restoran ni pakar lauk, sebab tulah lauk dia power!

Aduh! Sedapnya makanan ini!
Kupang masak cili ni memang hebat.
Semua lauk-pauk dia fresh-fresh belaka. Ikannya bagaikan baru dipancing dari sungai bersebelahan. Ketamnya jugak bagai baru ditangkap dari lubuk sesaat tadi. Malah masa aku nak makan ketam tu, aku siap kena beradu tenaga dengan ketam yang dah dicilikan. Siapa yang kalah akan jadi habuan yang menang. Nasib baik aku menang. Jadi akulah yang dapat makan ketam tu. Isi ketam tu sangat fresh, lemak dan manis. Seolah-olah siapa yang makan isi ketam tu akan kena kencing manis.

Banyak betul lauk pauk.
Boleh ke habis semua ni?
Semua orang makan banyak walaupun dah kenyang.
Nak makan perlu ada fokus.
Ketam cili yang tewas di tanganku. He he he...
Malam ni kami makan memang sangat puas. Masakannya dahlah lazat, kuantitinya pulak dahlah banyak. Memang dah nak meletup perut kami dibuatnya. Malam tu kami berbelanja RM300 lebih. Tapi semua adik aku yang belanja. Syukur. Balik nanti tinggal tidur ajelah. Next time kalau ada rezeki, boleh datang lagi...

Habis! Tinggal sampah aje.
Perut dah nak meletup.

2 comments:

  1. What about public bus? How about for foreigners and any lodgings here?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lips,
      Public transport? I have no idea. The place is quite remote. I don't think there buses that go to this place. Taxis, maybe. The food for me is quite superb.

      Delete