m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, March 23, 2012

Cuti di Melaka - Resort review: Di sekitar Philea Resort

Bahagian 2

Kami sampai-sampai aje kat Philea Resort, terus kami tuju kat kaunter pendaftaran. Mamat yang jaga kaunter tu kira berbahasa jugaklah orangnya. Setelah berjaya mendaftar masuk dengan menggunakan username dan password yang sesuai, maka kami pun tunggulah kat kerusi kayu balak yang disediakan. Sementara tu orang kaunter proseslah dokumen kemasukan kami.

Baru sampai dan nak check-in.
Kat lobi resort.
Farid drive kereta satu lagi. Baru nak test lesen memandu.
Sementara menunggu tu, kami diraikan dengan minuman selamat datang yang merupakan air durian belanda sejuk. Aku yang kebetulan tengah kehausan terus minum dengan gelojoh tanpa menghiraukan keadaan tetamu-tetamu lain yang turut ada di sekitar kawasan lobi. Setelah minum, aku masih berasa haus jugak. Aku mintak lagi satu gelas air dari pelayan yang rupa dia macam mat Bangla sikit-sikit. Dia kata satu orang, satu gelas. Aku tak puas hati. Lalu aku pergi kat kolam ikan dan minum air kolam ikan sampai kering kontang. Habis ikan-ikan koi yang diternak melompat-lompat pasal air dah kering. Melihatkan keadaan ikan yang sungguh tragis itu, lalu aku makan kesemua ikan ternakan itu supaya dia tak terus menderita ketiadaan air. 

Air durian belanda yang menyegarkan.
Dari lobi, kami dibawa ke bilik menaiki buggy. Servis buggy beroperasi 24 jam. Jadi kalau nak ke mana-mana dalam kawasan resort boleh call buggy. Nanti dia akan datang ambil kita. Malah kalau nak ke Taman Rama-rama yang terletak bersebelahan resort pun boleh pakai khidmat buggy jugak. Buggy ni sangat power. Mamat yang bawak buggy tu kata, supplier dia kata buggy tu boleh bawak 7 orang Russia sebesar gajah Afrika tanpa tersangkut-sangkut. Wah! Memang hebat betul tu. Bolehlah aku beli dua tiga bijik nanti. Kami turut ada pinjam satu kerusi roda kot-kot mak aku atau wife aku nak pakai kalau-kalau tak larat jalan nanti,.

Buggy yang beroperasi 24 jam.
Best naik buggy ni. Jarak dekat-dekat pun kami naik buggy jugak.
Kawasan resort ni memanglah sangat menyamankan. Sesampai di kawasan kediaman aje kami semua sangat teruja. Aku sendiri terpaku dan tergamam dan tercengang sampai beberapa hari lamanya sehingga aku dikejutkan oleh seekor lalat hijau yang termasuk ke dalam tekakku. Sepanjang laluan ke tempat duduk tu memang menarik.

Kawasan kediaman yang hebat.
Syahmie dan Amier bergambar di pagar kayu.
Amier memang excited betul bila tiba kat sini.
Masa ni baru balik dari tempat makan malam.
Tengah tunggu buggy datang.
Semua dah kepenatan dan mengantuk.
Banyak kawasan yang fotogenik kat sini. Semua sudut sesuai untuk ambik gambar. Tak kiralah gambar apa dan gaya macam mana sekali pun. Jadi aku pun mengambil kesempatan ini untuk menyuruh anak-anak aku berposing kat semua sudut bangunan dan tumbuh-tumbuhan yang aku kira menarik dan boleh dimasukkan ke dalam frame gambar bila dah print nanti.

Dekat dengan tempat sarapan.
Lepas sarapan pagi.
Ini bangunan pentadbiran.
Amier dengan gaya chasmosaurus.
Ini gaya triceratop pulak.
Dan ini pulak gaya t-rex tengah merajuk.
Baru keluar dari tempat makan sarapan.
Nak naik atas kat tempat buggy. TInggi tangga tu.
Dekat dengan tempat penginapan kami.
Sebelah cottage.
Amier dan Syahmie berkejaran untuk sampai atas.
Syahmie kena jadi model aku untuk bergambar.
Di jambatan yang cantik.
Jambatan yang fotogenik.
Back-drop nya ialah swimming pool.
Hari Ahad tengah hari, kami check-out dengan merasa puas hati. (Ya ke?) Ya, puas hati dengan servis dan pemandangannya. Tapi ada benda yang kami tak puas hati jugak. Kalau nak tau apa dia, ikutilah sambungan cerita di Philea Resort ini Bahagian 3.

Masa untuk check out.

No comments:

Post a Comment