m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, March 5, 2012

Membeli-belah untuk kucing

Sekarang sudah ada sembilan. Satu besar, dua sedang dan enam kecil. Jumlahnya sembilan. Sembilan ekor kucing yang kami bela kat luar rumah. Kami rasa dah tiba masanya untuk upgrade sikit layanan yang kami berikan kepada kucing-kucing kami. Baik dari segi makanan, minuman, tempat bermain, jamban serta total life style kucing-kucing yang kami bela tu.

Pada hujung minggu sudah, kami ke satu kedai haiwan dan ber-shopping kat sana. Memang beraneka jenis makanan kucing yang dijual. Dari yang berharga rendah dan low quality, sampailah ke harga yang sangat mahal - high quality. Macam-macam jenama ada. Dan banyak jenama yang kami tak pernah dengar pun. Kami tanya juru jual tu, ada tak makanan yang kalau kucing makan sikit aje dah kenyang. Juru jual perempuan Melayu tu nampak memang cukup expert pasal kucing dan makanannya. Dia kata, ada. Lalu kami ditunjukkan ke satu jenama makanan kucing iaitu Evo. "Yang ini memang kalau kucing makan sikit aje dia dah kenyang. Bukan dia tak suka. Tapi sebab dia akan cepat kenyang". Itulah kata juru jual tu. Bila kami tanya pasal jenama-jenama lain, dia kata memang lain jenama, lain pulak kesannya pada kucing. Ada jenis makanan kucing yang kalau kucing makan dia akan ketagih. Seolah-olah macam ada dadah. Ada pulak jenis makanan kalau kucing makan dia akan menjadi semakin lapar. Ada jugak yang jenis kalau kucing nengok aje makanan tu, dia terus kenyang. Tak sempat nak makan dia dah sendawa. Burpppp!!! Uh! Itu lagi hebat!

Wanie tengah nengok makanan kucing, tapi kat bahagain makanan anjing pulak.
Selain dari membeli makanan kucing, kami jugak beli susu segar dalam kotak untuk kucing. Syampu, berus bulu, botol susu, jamban dan pasir kucing, jugak kami beli. Cakap pasal pasir kucing, rupanya ada macam-macam jenis pasir kucing yang dijual di pasaran. Yang biasa kami beli ialah pasir yang dibuat daripada tanah liat (clay). Tapi rupanya ada jugak pasir kucing yang dibuat daripada kertas terpakai, serbuk kayu, kayu serpih dan ada pulak dari kristal tiruan. Yang kristal tiruan tu pasirnya sangat berkilat dan ada warna warni yang bersinar. Boleh buat labuci pasang kat baju gown. Tapi kata juru jual tu, jenis yang macam tu dia tak menyerap lembapan. Jadi bila kucing berak, pasir yang kena najis tu perlu dibasuh, dan bila dah dibasuh, boleh pulak dipakai lagi berulang-ulang kali sampai tempoh sebulan. Isy isy isy... Tak ada kerjalah pulak nak basuh najis kucing macam tu sekali. Tapi itulah kepelbagaian perkakas kucing yang kami jumpa tempoh hari. Jumlah perbelanjaan kami hari tu mencecah RM300 jugaklah. Semoga kucing-kucing kami lebih terbela sekarang.

Amier pun nengok makanan kucing kat tempat yang salah jugak.
Ini adalah peralatan haiwan yang hebat.
Sedang mencari vitamin untuk kucing.

1 comment:

  1. Petshop mn akak Shopping nie kak,Mcm banyak je barang nya

    ReplyDelete