m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, March 19, 2012

Perginya Speckie si kucing manja

Hari Jumaat lepas aku ambil cuti. Sewaktu aku tengah lepak dalam bilik pada pagi hari, tiba-tiba mak aku call. "Adi! Speckie kena langgar motor." Aku terus terkejut berbaur sedih. Itu kucing kesayangan kami semua pasal dialah yang paling manja dan mengada-ngada sekali. Aku terus bergegas turun ke bawah dan pergi ke depan rumah. Ternampak tubuh kaku Speckie kat depan rumah jiran India kami. Speckie dah tak bernyawa lagi.

Aku pergi ke arah tubuh Speckie. Motorsikal telah melanggar bahagian kepalanya. Itu agakan aku melihatkan keadaan kepalanya yang mengerikan. Terus aku ambil beg plastik besar dan surat khabar lama untuk membungkus tubuh Speckie. Ibu Speckie, Snowcat juga turut mendampingi aku di situ sambil menghidu darah yang masih mengalir di atas jalan raya milik Speckie.

Lokasi kejadian.
Aku terus bawak bungkusan berisi  tubuh Speckie ke belakang rumah. Pinjam cangkul jiran, dan aku mulakan proses menggali kubur untuk Speckie sedalam dua kaki. Tanah belakang rumah kami banyak batu. Ia agak menyukarkan sedikit proses menggali. Tiba-tiba sewaktu aku mengangkat cangkul tinggi ke udara, dan menghentam muka bumi sekuat hati, terkeluarlah minyak petrolium dengan banyak sekali. Pakcik kayo! Pakcik Kayo!!! Maaf. Itu sekadar imaginasi aku sahaja. Setelah digali lubang sekadar cukup untuk menempatkan tubuh Speckie, aku pun berhenti menggali. Tubuh Speckie aku semadikan dalam kubur. Dan aku kambus semula. Seluruh rumah dan penggemar Speckie merasa sedih. Kini anak remaja Snowcat cuma tinggal Brownie aje. Tapi Brownie tak manja dan rapat sangat dengan kami. Aku harap anak-anak Snowcat yang masih kecil lagi enam ekor tu akan membesar dengan baik dan comel serta jinak dengan kami.

Aku dan tubuh Speckie yang berbungkus.
Menggali kubur Speckie.
Kubur Speckie yang tak bernesan.

No comments:

Post a Comment