m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, March 14, 2012

Buah kelapa melayut ke tanah

Masa balik kampung kat Kuala Selangor Ahad lepas, aku nampak satu pokok kelapa yang hebat. Dia bukan hebat pasal air dia manis sampai boleh kena kencing manis. Dia bukan hebat pasal batangnya tinggi melangit sampai boleh jengah kapalterbang. Dia jugak tak hebat pasal pelepahnya yang lebat macam hutan Arizona. Tapi dia hebat paal buahnya tumbuh melayut kat tanah. Tak payah sibuk-sibuk nak pakai pengait kelapa. Atau tak perlu panjat pun. Dan tak payah nak panggil beruk, mawas, orang utan dan king-kong segala macam untuk memetik buah kelapa terpilih. Cukup sekadar duduk mencangkung untuk memulas tangkai kelapa hingga tanggal buah dari pokoknya. Itulah kehebatan buah kelapa tadi.

Pokok kelapa hebat.
Syahmie dan Amier kagum dengan pokok kelapa ni.
Amier nak try petik pokok kelapa.
Bila aku amat-amati sebegitu lama, hingga berkurun-kurun lamanya aku membuat ujikaji dan tesis, akhirnya aku telah menemukan jawapan kepada fenomena yang serius dan mistik ini. Dulu-dulu, pada zaman dinosaur, telah ada manusia yang korek telaga untuk mendapatkan air. Bila telaga ni dah lama tak dipakai, ia akhirnya kering dan menjadi telaga buta. Macam biasalah, pokok kelapa pada waktu tu memang dah banyak tumbuh kat kawasan berdekatan. Jadi tiba-tiba jatuhlah sebijijk masuk ke dalam perigi buta ni. Dan buah kelapa itu menunas dan membesar menjadi pokok kelapa yang dewasa. Akar pokok kelapa tu tumbuh kat dasar perigi, tapi daun dan buahnya mekar kat bahagian atas perigi.

Satu hari, Pak Mamat (aku pun tak kenal Pak Mamat mana) pun lalu kat situ dan mengambus telaga buta tadi pasal tak nak budak-budak yang berlegar-legar terjatuh dalam telaga. Dan sehingga kini, tumbuhlah pokok kelapa tadi dengan buahnya melayut hingga ke tanah seperti yang korang boleh nampak semua. Jangan bairkan hidup anda diselubungi misteri...

No comments:

Post a Comment