m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, March 7, 2012

Cucur udang yang hebat!

Ini bukan kisah gosip artis. Bukan jugak kisah politik atau politikus yang licik. Ini kisah makanan. Makanan yang aku beli kat Bandar Seri Putra semalam. Ia adalah kuih cucur udang yang hebat. Apakah yang hebat sangat pasal cucur udang ni? Harganya lebih mahal dari cucur udang biasa. Satu ketul berharga RM1.30. Dulu dia jual RM1.20. Entah bila pulak dia dah naik harga. Saiz cucur udang ni sangatlah besar. Sebesar talam!!! ................ okaylah. Aku tipu. Takkanlah sebesar talam pulak kan? Ia sebenarnya sebesar........ piring terbang alien UFO. Ha ha ha ha... Ia sangat sedap kalau dimakan panas-panas. Lagi panas lagi bagus. Paling bagus lagi kalau minyak panas dimasuk dalam mulut, dan goreng cucur udang tu dalam mulut kita sendiri. Bila dan masak aje terus telan. Kalau makan cara tu pasti mengancam kesejahteraan manusia sejagat. Bila digigit, penuh dengan kegaringan, kerangupan, kenyaringan dan titisan air liur akan mula terhambur keluar menempiasi seluruh meja makan. Bayangkanlah kesedapannya yang sangat asli dan hebat ini.

Tapi... Ada tapinya... Jangan makan bila kuih cucur udang ini dah sejuk. Inilah yang berlaku pada aku semalam. Bila dah sejuk dan masuk angin, ia akan menjadi sangat keras bak batu granit di pergunungan. Dan jugak liat, bak getah sekerap yang tak mampu digelek lenyek. Terkial-kial aku nak menghabiskan cucur udang ini tatkala ia dah sejuk. Gigi-gigi pun bagai nak tertanggal dari gusinya. Nak menelan satu hal pulak lagi. Usus perut pun memberontak kerana dikerah untuk menghadamkan satu makanan yang sangat liat dan mencabar ini.

Akhir kata, belilah cucur udang sebesar space ship UFO dengan harga RM1.30 satu dan nikmatilah pengalaman yang sangat mengujakan ini.

Cucur udang yang telah dipotong-potong.

No comments:

Post a Comment