m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, March 28, 2012

Cuti di Melaka - Food review: Parameswara

Bahagian 10

Malam hari Jumaat kami merancang-rancang untuk makan di mana. Kat tepi-tepi jalan memang banyak gerai-gerai yang buka, menanti pelanggan untuk bertandang dan menjamu selera di premisnya. Isteri aku kata nak makan ikan bakar. Secara sepontan, aku menjawab, "Umbai". Itu ajelah tempat yang aku tau kalau nak dikaitkan dengan ikan bakar. Jadi isteri aku pun google-lah kat internet lokasi dan review mengenai Medan Ikan Bakar kat Umbai ni. Tempatnya agak jauh dari Ayer Keroh. Menghala ke Muar. Dalam satu blog tulisan seseorang yang tak dikenali, dia kata ikan bakar kat Umbai memang hebat! Dia suruh pergi kat kedai yang bernama Parameswara. Tempat nilah yang paling ramai dikunjungi orang. Sepatutnya menyajikan hidangan yang sangat lazat.

Pintu masuk Medan Ikan Bakar Parameswara.
Selepas solat maghrib, kami pun berangkatlah ke Umbai. Bekalan kami ialah peta yang disediakan oleh penjaga kaunter di Philea Resort serta arahan-arahan dari penulis blog akan lokasi medan ikan bakar ini. Aku rasa ada lebih 20km jauhnya dari tempat kami duduk. Akhirnya ketemu jugak lokasi yang kami nak tuju. Cukup lega bila dah sampai. Memang betul kata penulis blog. Orang memang ramai. Nak parking kereta pun payah. 

Memilih lauk pauk.
Kat kawasan Umbai tu ada banyak kedai ikan bakar. Ada kedai Pak Mat Tempe, ada kedai Mak Dara, ada kedai Haji Bakhil, malah kedai Labu Labi pun ada. Tapi kat kedai-kedai tu semua, suasana sangat lengang. Ada kalanya, tauke kedai masak lauk makan sendiri. Tapi, di kedai Parameswara orang punyalah ramai. Mungkin sebab Parameswara ni nama raja Melaka kot. Sampai sesak nafas kalau berasak kat dalam restoran tu. Mesti kedai ni masakannya sangat sedap dan hebat. Pasal tu lah banyak orang berkunjung ke sini. Dari gaya pelanggan yang datang, aku rasa kebanyakannya dah biasa datang ke sini. Kami baru first time. Tapi wife aku dah buat kajian cara-cara nak buat order kat restoran ni. Meh aku kisahkan sikit kaedahnya.

Mula-mula cari meja kosong. Duduk. Kira macam booking tempatlah. Sorang beratur pilih ikan dan lauk, dan bagi tau kat tukang ambil order, masakan apa nak dibuat dengan lauk pauk tu. Ada pilihan bakar, masak tiga rasa, sweet sour, asam pedas, goreng, black pepper dan macam-macam lagi. Kalau tak tau nak masak apa, boleh mintak orang kedai tu suggest-kan. Aku ambil ikan siakap, ikan jenahak, ikan pari, ketam dan sotong. Resipi dia, hentam sajalah. Sayurnya ialah kailan ikan masin.

Lihatlah dunia! Aku menang piala.
Setelah ambil order, kita akan dibagi satu piala kemenangan. Piala tu ialah untuk diletakkan di atas meja makan. Bila pelayan nampak piala yang tertulis nombor tu, dia akan datang dekat dan ambil order air pulak. Lepas tu tunggulah sampai masakan siap dan dihidangkan kepada kita. Sementara tu dia akan bagi otak-otak untuk kita balun dulu. Tapi kena bayarlah.

Yana dan Wanie menanti makanan.
Bilalah agaknya makanan nak sampai.
Syahmie dan ayahku.
Kakakku dah start makan nasi lemak dulu.
Tak lama menunggu, makanan pun sampai. Kami berasak-asak untuk mendapatkan makanan yang kami idam-idamkan sedari dulu. Lauk pauk boleh dimakan dengan nasi putih atau nasi lemak. Mula-mula aku serang sotong goreng tepung dulu. Hmmmm... Okaylah. Aku makan pulak siakap steam. Bolehlah... Aku cuba pulak jenahak tiga rasa. Sedap jugak... Aku bedal ketam masak black pepper. Orait jugak... Dan akhir sekali aku cuba pari bakar kosong. Cam ni aje pari bakar dia?

Baca doa. Jom kita makan!!!
Kami makan dengan semangat sampai habis lauk pauk yang banyak kami order tadi. Secara terus terang aku rasa masakannya average aje. Taklah hebat. Antara semua masakan yang kami jamu, yang paling sedap ialah kailan ikan masin. Betul! Memang kailan dia yang paling sedap. Lauk dia tak seberapa. Dalam erti kata lain pakar ikan bakar ni sebenarnya adalah pakar masak sayur. Masakan lauk pauk kurang menyerlah. Tapi itu ikut lidah akulah. Lidah orang lain, lain pulak rasanya. Ada orang suka makan temboyak. Ada orang tak makan. Ada orang suka budu. Ada orang tak suka. Makna kata orang ramai yang dah jadi regular customer kat situ memang suka benarlah dengan cara masakan dia. Cuma bagi aku, ada lagi kedai yang masak lauk lebih sedap dari ni.

Ayahku mengambil sayur kailan ikan masin yang sedap.
Makan dengan penuh konsentrasi.
Banyak lagi lauk untuk dihabiskan.
Yana suka makan. Hari-hari Yana makan.
Makanan suka Yana. Hari-hari makanan dimakan oleh Yana.
Makan malam tu mak aku yang belanja. Dua ratus lebih jugaklah jumlah semuanya. Kami puas hati walaupun tak sebagaimana yang kami harapkan. Lepas tu aku singgah pulak beli kuih bakar Melaka dari gerai kat tepi medan ikan bakar tu. Rasanya boleh tahan jugak. Aku beli tiga ketul dengan harga RM10. Di bilik, kami tidur nyenyak selepas perut kekenyangan meratah lauk yang cukup banyak di Umbai.

Ibuku belanja makan malam tu.
Gerai jual kuih bakar Melaka.

No comments:

Post a Comment