m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, March 13, 2012

Ke Assam Jawa menjenguk pengantin

Kami ke Assam Jawa, Kuala Selangor hari Ahad lepas. Ada saudara buat kenduri kahwinkan anaknya yang sulung. Ikut highway LATAR cepat je sampai. Selalu try jugak ikut highway tu. Tapi memanjang sesat. Inilah kali pertama kami pergi tak sesat. Sesampai di destinasi, orang dah ramai. Macam selalu, selepas bersalam-salaman, bermaaf-maafan, kami pun bermakan-makanan, sampailah berkenyang-kenyangan.

Bapak dan mak pengantin - Sutris dan Mira.
Satu perkara yang aku perasan kalau datang kenduri kat daerah sini, mesti ada hidangan kulit lembu. Dulu-dulu tak berapa popular. Tapi semenjak dua menjak ni kulit lembu semakin mendapat sambutan di kalangan masyarakat Jawa di Kuala Selangor. Kalau kulit lembu dah dijadikan lauk, nampak gayanya lepas ni tali pinggang, beg duit, beg tangan, topi koboi, orang dah tak boleh pakai kulit lembu lagilah. Pengusaha barangan kulit terpaksa beralih sepenuhnya kepada penggunaan kulit kambing, ular, buaya, harimau, tenuk, biawak, tupai dan keluang.

Dah selesai makan.
Masa aku ambil makanan tu rasanya macam lapar sangat. Jadi letaklah lauk pauk setinggi Gunung Tahan. Tapi bila dah start makan, rasa kenyanglah pulak. Tak habis makanan kat pinggan aku. Keadaan begitu memang jarang-jarang berlaku bagi aku. Bukan aku aje yang tak habis. Wife aku pun tak habis makan. Memang perut kami dah penuh pada kala tu.

Masa untuk makan kerepek pulak.
Lepas makan, Amier terus sambar I-Pad.
Tiga bersaudara menjamah kerepek.
Ayah aku pun makan kerepek jugak.
Lepas makan nasi, kami makan pulak dessert seperti kerepek dan rempeyek. Kami duduk kat tempat orang kahwin tu memang tak lama. Lepas makan terus bersalaman, hulur sikit pemberian, dan beredar ke rumah makcik dan pakcik aku yang terletak berdekatan.

"Aaaaaaaaaa........ chooooommmmm....." kata mak pengantin kepada isteriku.
Beg tangan mak pengantin penuh berisi sesuatu.
Sepupuku Haji Wadi bertekad nak simpan rambut panjang macam Faizal Tahir selepas berkepala botak berkurun lamanya.
Amier dan I-Pad.
Alamak! Bagai tertelan biji durian di tengah hari yang hening.

No comments:

Post a Comment