m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, March 23, 2012

Cuti di Melaka - Makan sarapan di Philea

Bahagian 5

Antara perkara yang seronok bila pergi bercuti ialah makan sarapan. Satu bilik cuma dapat dua tiket untuk makan sarapan. Yang lain sama ada kena bayar tambahan atau makan kat bilik/luar. Mak aku kata dia makan tak banyak, jadi dia nak makan kat bilik ajelah. Memang kami ada bawak bekal sikit dari rumah. Yang lain semua naik buggy menuju ke dewan makan yang agak luas.

Menunggu telur scramble siap dimasak.
Macam-macam makanan ada terhidang untuk kami makan. Dari masakan Melayu, Cina, India dan western. Malah ada jugak masakan Afrika, Eskimo, Uzbekistan, Tibet dan Columbia. Tapi entah kenapa, bila time makan sarapan kali ni, aku tak berasa terlalu lapar. Jadi aku makan yang ringan-ringan aje seperti gula-gula kapas, roti tisu, ikan bulu ayam dan air kosong. Yang mungkin nampak berselera sikit mungkin Syahmie dan Farid kot. Seluruh dewan makan tu memang nampak teratur dan makanannya pun agak boleh tahan jugak rasanya. Tapi banyak makanan yang aku tak rasa. Jadi tak dapatlah aku nak kisahkan kesedapannya.

Syahmie nampak berselera.
Farid memang dari dulu kuat makan.
Amier makan telur, tapi tak habis.
Dalam banyak-banyak makanan yang aku makan, yang aku paling suka ialah daging ayam belanda dan daging lembu yang di-grille. Telur scramble pun enak jugak. Aku makan tak terlalu kenyang. Mungkin selera aku datang lambat sikit kot. Kalau makan tengah hari atau dinner memang boleh habis semua lauk pauk yang tersaji. Aku nengok masih banyak makanan yang terhidang. Mungkin orang lain pun makannya sikit macam aku jugak kot.

Ayah aku pun suka jugak makan buffet macam ni.
Kakak aku suka rasa semua benda tapi pada kadar yang sedikit.
Amier suka sosej.
Mengambil air panas.
Ayah aku sambung makan.
Bersarapan pada pagi berikutnya.
"Boleh Kakak Wanie makan yang ini?" tanya Wanie kepada Amier.
"Semua ini saya nak habiskan".

No comments:

Post a Comment