m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, March 7, 2012

Banjir kilat Ampang

Kuala Lumpur dilanda hujan lebat malam semalam. Hujan memang sangat lebat dan dalam jangka masa yang agak lama. Aku dah agak, mesti ada tempat-tempat yang akan banjir. Waktu malam aku keluar rumah untuk menghantar Wanie ke kelas malam di sekolahnya di Kampung Melayu Ampang. Waktu tu memang air hujan tengah mencucur sangat deras dari langit. Kilat sabung menyabung. Malah ayam sabung pun turut sabung menyabung jugak. Suasana memang sangat mengerikan. Aku ingat nak suruh Wanie ponteng aje satu hari dari pergi ke kelas malamnya. Tapi bila nampak Wanie tengah bersemangat waja, maka aku pun terus memandu kereta ke arah sekolah. 

Gambar kawasan Masjid Kg Melayu Ampang. Di depannya jambatan yang dinaiki air.
Bila dekat nak sampai dengan sekolah, tiba-tiba ada beberapa orang pemuda dan penduduk kampung telah mengarahkan supaya kereta buat lencongan. Jambatan yang berdekatan dengan sekolah telah dinaiki air sungai. Kenderaan tak boleh lalu. Aku bagi tau Wanie, balik rumah ajelah baca buku. Sekolah pun macam tutup aje. Mesti ramai bebudak dan guru-guru yang tak pergi ke sekolah malam tu. Wanie setuju. Aku jugak pada masa yang sama sangat berterima kasih dan mengagumi geng-geng orang kampung yang telah menjaga trafik dalam hujan yang sangat lebat. Habis kuyup basah lencun setiap pemuda kampung yang berkawal di sekitar Sungai Ampang. Pada mereka semua, aku tabik spring. Toing toing toing!

"Lencongan, lencongan.... jambatan banjir".
Pagi ni bila aku bukak surat khabar, memang satu KL dah banjir. Ampang pun tak terkecuali. Bilik tidur kami pun turut dimasuki air. Terpaksa menadah titisan air hujan yang turun dari bumbung dengan bekas-bekas plastik. Kalau tunjuk kat rancangan Bersamamu TV3 mesti boleh dapat sumbangan, kurang-kurang dua puluh atau tiga puluh ribu boleh masuk akaun. Apa-apa pun, Tuhan yang Maha Mengetahui kenapa KL dan sekitarnya hujan lebat malam semalam. Hikmahnya pasti ada walaupun kita tak nampak. Kita perlu yakin dan redha!

Menadah air dari langit dalam bilik.

No comments:

Post a Comment