m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, January 16, 2014

Sukaneka SK Ampang 2013

15 Jun 2013 - Hari sukaneka tiba lagi. Tapi ini tahun lepas punya, ya! Tiap-tiap tahun, without fail, memang SK Ampang akan mengadakan hari sukan untuk pelajar tahap satu, dan juga tahap dua. Kalau tahap satu tu maksudnya bebudak dari darjah satu sampai darjah tigalah. Yang selebihnya tu kira tahap dualah. Biasanya kalau sukan tahap satu cuma sekadar sukaneka aje. Main lumba game yang simple-simple dan yang kelakar-kelakar aje. Tak adalah lari berpagar 1000 meter, atau lontar tukul besi, atau lompat tinggi bergalah.

Murid-murid berkumpul di hadapan bangunan sekolah.
Cuaca pagi tu sangat cerah dan sedikit panas. Sesuai untuk bersukan.
Mengikut arahan guru-guru dengan penuh tekun.
Bebudak yang pakai baju merah oren tu ialah bebudak pra-sekolah.
Ibubapa yang datang jugak agak ramai.
Masa ni murid-murid belum dapat warna rumah sukan lagi. Dia kira sukan lawan antara kelas aje. Amier dan rakan-rakan sekelasnya mewakili kelas yang mereka duduki. Ada banyak jugak acara yang dipertandingkan, dari darjah satu sampailah ke darjah tiga. Tapi Amier cuma masuk serta dalam satu acara aje. Tak sabar aku nak nengok Amier beraksi.

Cikgu Najiab tanya, siapa nak makan burger bakar special. Semua murid angkat tangan.
Cigu Najib tanya lagi, siapa nak tengok kartun kat panggung wayang. Semua murid angkat tangan lagi, termasuklah Amier.
Pada pagi yang cerah itu, Cikgu Najib jadi pengacara majlis. Antara acara yang diadakan sebelum sukaneka dimulakan ialah sepatah dua kata oleh guru besar cemerlang. Lepas tu doa. Lepas tu sepatah dua kata oleh guru besar cemerlang. Lepas tu ucapan dari Encik Azman (YDP PIBG SK Ampang). Diikuti dengan sepatah dua kata oleh guru besar cemerlang. Nyanyian lagu Negaraku beramai-ramai. Kemudian sepatah dua kata oleh guru besar cemerlang. Dan sejurus lepas tu, giliran Cikgu Najib pulak untuk berucap. Dan akhir sekali ialah sepatah dua kata oleh guru besar cemerlang.

Cikgu Najib menadah tangan untuk memastikan hujan tak turun.
Banyak jugak mak bapak yang hantar anak-anak buat pra-sekolah di sini.
Berdiri tegak menyanyikan lagu Negaraku.
"Saya akan mendendangkan sebuah lagu bertajuk... Ombak Rindu", kata Cikgu Najib.
Doa dibacakan.
Murid-murid mengaminkan doa.
Berdoa dengan khusyuk.
Selain dari acara sukan, ada jugak dibuat jualan oleh pihak guru-guru. Ada satu gerai tu menjual masakan dan makanan. Ada tiga kuali besar yang digunakan untuk memasak. Yang aku perasan, cikgu-cikgu tu tengah menggoreng sosej. Tapi ikut pemahaman aku, cikgu-cikgu tu turut menjual steak, lamb chop, nasi goreng pattaya, char kuay tiau, nasi Arab kambing mandy, dan macam-macam lagi makanan yang mereka jual. Ada pulak pertandingan meneka berat buah tembikai yang ditayangkan kat situ. Bukan saja buah tembikai yang ibubapa kena teka berat, tetapi juga ada benda-benda lain yang beratnya perlu diteka. Di antaranya ialah berat Cikgu Najib, berat bangunan sekolah Blok A, berat kereta guru besar cemerlang yang telah dicabut tayarnya, dan jugak berat makcik kantin pada bulan Ramadhan. Hadiah yang ditawarkan kepada pemenang sangatlah lumayan - kereta guru besar cemerlang (tapi jangan bagi tau guru besar cemerlang tu!)

Memasang api kat dapur untuk memasak.
Macam-macam masakan ada disediakan di sini.
Meneka berat meja yang ada buah tembikai di atasnya.
Guru-guru sibuk menyusun hadiah.
Guru besar cemerlang sedang berucap dan kemudian menyanyikan lagu Ombak Rindu. Guru besar cemerlang kata Cikgu Najib nyanyi lagu Ombak Rindu tak sedap.
Murid-murid masih sabar menunggu.
YDP PIBG - Encik Azman sedang berucap.
"Tengok aje. Ambil gambar tak boleh," kata Encik Azman.
Kira-kira jam 9 pagi, acara sukaneka pun bermulalah. Pelajar-pelajar yang terlibat dan yang mengambil bahagian beratur ke gelanggang untuk beradu kepantasan. Lawan sesama kelas satu aliran. Macam-macam acara yang dipertandingkan. Lari bawak bola dalam jaring, lari dalam guni, lari bawak bola dalam pinggan, lari bawak durian menggunakan sudu, lari sambil menimbang buah tembikai di atas kepala, dan yang paling dahsyat sekali ialah lari sambil membawa guru kelas di dalam mangkuk nasi sambil makan kacang goreng panas-panas. Amier punya acara ialah berlari dengan bola dalam jaring. Macam mudah aje, tapi aku nengok Amier terkial-kial jugak nak meletakkan bola yang dibawa ke dalam bakul sampah. Akhirnya, pasukan kelas Amier tak menang apa-apa pun dalam acara tu. Tak apalah. Menang kalah memang adat bertanding.

Amier di kalangan pelajar-pelajar lain.
Bersedia untuk masuk ke gelanggang sukaneka.
Berbaris panjang.
Murid-murid dah semakin resah.
Duduk dulu kat bawah khemah.
Menanti nama dipanggil untuk menyertai perlumbaan.
Amier dan kawan-kawan sekelasnya.
Fokus sebelum bertanding.
Okay. Sekarang sudah ready.
Berbaris. Perlumbaan akan dimulakan sekejap lagi.
Budak perempuan tu lagi tinggi dari Amier lah!
Lari sambil membawa bola dalam jaring.
Lari laju laju.
Giliran Amier pulak untuk lari.
Pecut sikit, Amier.
Budak-budak yang dah habis acara mereka, dikumpulkan di satu sudut bawah khemah. Aku nengok Amier agak asyik berborak-borak dengan sorang budak perempuan kelas dia. Girlfriend Amier ke tu? tanya hati aku. Kami terpaksa pulang awal dan tak dapat menghabiskan seluruh acara sukaneka pada siang hari tu. Kami kena ke Gemencheh untuk hantar Syahmie masuk asrama. Sebelum pulang, guru kelas Ameir ada bagi sedikit goodies bag kepada murid-murid kelasnya. Dalam goodies bag tu ada jajan, dan ada anak patung kecil. Budak-budak bukan main suka lagi bila mendpat pemberian tu. Setelah meminta izin dari cikgu kelas, kami pun teruslah beredar dari sekolah.

Perlumbaan dah habis. Amier dan gengnya tewas.
Amier ternampak budak perempuan kat sebelah dia.
Amier nengok aje sambil tersengih. Budak perempuan tu buat jual mahal.
Amier nak borak-borak, tapi malu. Budak perempuan tu macam tak interested aje.
Berlari sambil bawak bola dalam pinggan.
Ada budak yang tercicir bolanya.
Yang ni bawak dengan sangat hati-hati.
Budak paling tinggi dalam kelas Amier. Macam budak darjah 5.
Pertandingan untuk kelas atasan.
Cikgu membunyikan hon.
Lari dalam guni.
Cikgu kelas (yang garang) bagi goodies bag kat murid-murid.

No comments:

Post a Comment