m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, January 20, 2014

Buah dabai

Pernah dengar tak ada satu jenis buah yang bernama dabai? Buah ni banyak terdapat di Sarawak. Di negeri lain aku tak taulah sama ada boleh didapati ataupun tidak. Hari tu adik aku bawak balik beberapa bijik buah dabai. Dia dapat buah tu pun memang dari Sarawak. Aku pernah dengar nama buah ni. Tapi itulah first time aku menengok kelibat buah dabai tu. Lalu aku merasa buah ni dengan gigi dan lidah aku. Hmmmm.... okay jugak. Ada masam-masam sikit. Ada lemak-lemak sikit. Tapi adik aku kata, kalau makan dengan nasi lagi power rasa dia. Malah kat Sarawak siap ada nasi goreng dabai yang memang diakui sangat sedap dan enak rasanya. Tak taulah macam mana punya sedap, sebab aku tak pernah merasa. Mungkin sama sedap menggaru belakang badan kat tiang telefon. Atau sama sedap mengorek telinga dengan putik kapas. Atau juga sesedap meletakkan kepala atas bantal empuk ketika mata sedang sangat mengantuk. Tak taulah aku...

Tapi buah dabai ni sangat berkhasiat dan penuh dengan kandungan antioksidan. Kalau berjumpa dengan buah ni, jangan lupa memakannya. Cubalah!

Buah dabai.
Kalau lagi masak, rupa dia macam buah kurma.

No comments:

Post a Comment