m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, December 13, 2011

Tutti Frutti yang enak dan sihat

Pada hari Ahad lalu, selepas pulang dari main tenis kat Titiwangsa, kami singgah ke kedai untuk membelli roti buat sarapan. Ternampaklah oleh kami satu kedai popular yang dah lama aku dengar tapi tak pernah pergi. Nama kedai tu ialah Tutti Frutti. Kedai jual aiskerim yoghurt yang tersohor di Malaysia. Kedai tu baru aje dibukak pagi tu. Bila balik rumah aku bagi tau wife aku, pasal dia yang nak try makan kat Tutti Frutti tu.

Siang sikit kami pun singgahlah ke sana. Dan alangkah terkejut tahap Planet of the Apes kerana begitu ramai orang yang beratur untuk membeli makanan yang tak pernah kami rasa tu. Aku ukur pakai pita pengukur, ada dekat-dekat 30km jarak barisan orang yang beratur tu. Letih aku nak kena tunggu teksi pulak untuk bergerak dari beratur paling belakang sampai ke kaunter membeli makanan. Oleh kerana aku tak pernah pergi tempat yang macam tu, aku suruhlah budak yang jaga kaunter tu ajarkan kat aku cara-cara nak ambil aiskerim yoghurt tu. Budak tu pun ajarlah, "Mula-mula pakcik ambil mangkuk yang besar atau kecil, lepas tu pergi kat mesin ini untuk ambil makanan. Bila tekan handle dia, maka keluarlah makanan dengan banyaknya. Tapi sebelum tekan, pakcik hendaklah membuat keputusan dengan betul. Kalau salah tekan, tak boleh ditarik balik. Nanti menyesal tak sudah pasal tersalah tekan. Dan pasti pakcik akan terkenang-kenang sampai bila-bila atas kesilapan yang pakcik lakukan itu." Panjang betul cerita budak tu. Tak habis lagi tu. "Bila dah ambil makanan, bolehlah pakcik menimbang makanan itu dekat mesin ini. Kami akan menimbang hingga ke mikro miligram. Tapi hari ini ada 50% diskaun. Jadi pakcik jangan risau. Kalau pakcik ambil satu mangkuk penuh, kami akan ambil balik setengah mangkuk. Lagi setengah mangkuk pakcik boleh bawak balik". Lain macam dia punya makna 50% diskaun tu.

Setelah diterangkan oleh cashier keai, barulah kami tau budak tadi bukan kerja kat situ pun. Entah budak sewel mana yang nak menyamar jadi staf pasal nak makan free. Hampeh. Setelah bayar dengan potongan setengah harga, kami pun beredar dan mencuba merasa makanan itu di dalam kereta. Ternyata rasanya sangat enak. Dan patutlah orang sebegitu ramai. Rupanya pasal diskaun 50% tu cuma satu hari aje. Sampai ke malam bila kami lalu, masih ramai lagi orang beratur nak beli aiskerim yoghurt yang dijual. Kami turut beli lagi semangkuk untuk dibagi kepada ibuku. Siapa yang belum pernah rasa, cubalah...

Depan kedai yang baru menerima pelanggan.
Rupanya pun sedap. Apatah lagi rasanya!

No comments:

Post a Comment