m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, December 12, 2011

Bagaikan cacing kepanasan

Pulang dari kerja pada hari Jumaat, kami diberi tahu oleh anak-anak yang aircond kat bilik tiba-tiba mati tak berfungsi. Aku sendiri cuba menghidupkannya. Memang tak boleh hidup, walaupun telah diberikan CPR berkali-kali. Malam tu kami tidur dalam kepanasan. Aku okay aje. Memang kurang selesa, tapi masih boleh lena. Amier yang dah terlalu biasa ber-aircond, nampak gayanya macam resah tak karuan. Lasaknya makin menjadi-jadi ketika tidur. Semua orang ditendang-tendang dalam lena. Bergolek-golek Amier bak cacing kepanasan. Menendang-nendang Amier bak kuda kepang. Maaf, maksud aku bak kuda biasa.

Kelasakan Amir menyebabkan kami juga tak boleh lena aman. Jadi, aku dan isteri setuju untuk tidur di ruang tamu yang memang ada aircond 1.5 kuasa kuda laut. Kami buka sofa jadi katil ringkas. Ambil kerusi kayu untuk menampung kaki kami yang terjulur. Dalam keadaan yang lebih nyaman seperti itu, barulah kami boleh tidur dengan nyenyak.

Aku dan aircond paling berjasa.
Keesokan harinya, aku panggil oang aircond. Starter switch nya rosak dan diganti. Aircond turut diservis. RM100 lebih melayang. Tapi malam hari tu kami anak beranak dapat tidur dengan aman seperti biasa. Waaahhh... nyamannya bilik ku ini.

Aircond yang telah berusia lebih sepuluh dekad. Maaf, maksud aku sepuluh tahun.

No comments:

Post a Comment