m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, December 12, 2011

Tukar minyak, boss

Dah beribu batu kereta aku mengembara. Masa untuk menukar minyak pun tiba. Sepatutnya dah lama kena tukar minyak. Tapi nak tunggu ada masa lapang dan ada bajet. Sabtu lalu aku berkesempatan menukar minyak. Lalu kuhantar ke bengkel kereta berdekatan.

"Tauke! Bagi tukar minyak ini kereta!"
"Apa minyak mau pakai? Biasa ka, semi-synthetic ka, synthetic ka?"
"Lain-lain minyak ada ka?"
"Ada, ada... Minyak masak ada, minyak wangi ada, minyak urut ada, minyak sapi ada..."
"Kasi campur semua boleh?"
"Boleh, boleh... " Dan adunan minyak pelbagai pun disediakanlah dan dimasukkan ke dalam enjin keretaku. Sejurus enjin dihidupkan, semerbaklah seluruh kawasan dengan bau-bauan yang enak, wangi dan berangin. Orang ramai yang kebetulan lalu-lalang di situ berasa kagum dan terharu. Aku berasa bangga. Tauke bengkel pun berasa yang sama. Dan sekarang.... Sekarang kereta itu dah kutolak masuk sungai pasal dah tak boleh dipakai lagi. Enjinnya rosak teruk akibat campuan minyak tadi.

Sejak kejadian itu, aku dah tak lagi mintak mekanik kereta pakai minyak pelik-pelik. Aku telah insaf. Dan kini aku sangat bergembira menggunakan kereta Wira yang dah kemek sebelah tapi masih boleh berfungsi dengan baik. Begitulah kisah dongeng Hikayat Kereta Mahawangsa.

Robot sakti sedang menyedut minyak hitam lama.

Inilah robot sakti yang diberi nama Wang Mali.

No comments:

Post a Comment