m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, December 5, 2011

Muntah di gelanggang

Dah sekian lama aku nak main tenis double kat gelanggang. Tapi setiap minggu ada urusan yang lebih penting yang perlu aku bereskan. Sabtu lalu aku drive kereta sorang-sorang ke Titiwangsa nak tengok kot-kot ada peluang nak tumpang main tenis dengan orang-orang yang aku kenal. Bila sampai kat sana aku nengok ada pulak orang buat tournament. Aku diberi tahu sekolah International yang buat perlawanan tenis tertutup. Jadi sah-sahlah aku tak boleh main tenis double pagi tu. Aku luangkan sedikit masa nengok bebudak main tenis. Walaupun budak, tapi sangat hebat.

Aku pulang dengan berasa sedikit hampa. Lalu aku telefon abang Hj Nordin. Dia kata mungkin Ahad pagi jam 8 boleh main kat gelanggang Jelatek. Jadi pada hari yang dinantikan, kami pun bertemulah di gelanggang Jelatek dengan penuh semangat. Tak dapat main double, terpaksalah main single. Single terlalu memenatkan bagi aku sebenarnya. Kena main slow-slow-lah.

Pertarungan bermula setelah kami buat warm-up. Mata pertama milik aku. Tapi kemudian abang Hj Nordin mengejar dan menjadikan kedudukan 2-4. Aku ketinggalan. Tak mau cepat mengaku kalah, aku bermain dengan lebih hati-hati bak memandu kereta di malam gelap, di hujan lebat dan bersalji, di atas jalan berkelok-kelok berselaput ais. Akhirnya mata kami sama, 4-4. Waktu tu otot perut aku dah mula memulas. Tekak menjadi mual. Satu bola angin gergasi terbentuk dari dalam perut dan menolak segala isi perut yang ada. Nasib baik aku belum makan. Cuma minum air aje. Jadi limpahan air pun keluarlah dari dalam perutku melalui mulut dan melimpah atas gelanggang. Uwweeekkk... Uwweeekkk... Uwweeekkk!!! Basah lencun gelanggang terkena muntah aku yang banyak. Gelanggang jadi banjir seketika dan anak-anak ikan keli dan sebarau sempat berenang-renang mencari makan di takungan air muntah ku itu. Setelah muntah barulah perutku merasa sedikit lega. Tapi waktu tu matahari pulak dah memuncak naik. Bahang panas mula terasa membakar ubun-ubun kepalaku. Aku tahu, aku selalu akan tewas pada kepanasan. Permainan diteruskan. Aku bagai tak larat nak mengejar bola. Dan akhirnya aku tewas 4-6. Kalah, tetapi puas.

No comments:

Post a Comment