m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, December 9, 2011

Bahana taksub cium tangan orang

Macam mana anak-anak nak tunjuk hormat kat orang yang lebih tua? Bagi salam, senyum, salam cium tangan... Dan macam-macam cara lagilah. Kali ni aku nak kisahkan sikit pasal cium tangan orang-orang tua. Satu amalan yang mulia ketika bersalam. Tapi aku ada dua orang pakcik, Pakcik Udin dan Pakcik Jamil yang tak berapa gemar tangannya dicium. Tapi aku tak pasti sama ada mereka tak suka anak-anak saudara cium tangan mereka, atau cuma tak suka aku yang cium tangan mereka. Mungkin mereka mempunyai alasan mereka sendiri, seperti tak nak terlalu dimuliakan. Atau apakah mereka mempunyai sebab yang tersurat yang masih belum dapat dibongkar lagi. Aku nak kisahkan satu pengalaman peribadi aku mengenai hal ini.


Pada suatu hari, kami buat kenduri kat rumah kami. Sebenarnya aku tak ingat pakcik aku yang mana satu. Salah sorang di antara merekalah. Aku tunggu dengan sabar kat hadapan rumah akan kehadiran mereka. Setelah menungu sekian lama, akhirnya tibalah salah seorang pakcik aku dengan wajah berseri-seri. Aku pun menegur, "Assalamualaikum! Wahai pakcik febret ku yang kusayangi, apa khabar pakcik di sana?" sambil melemparkan suatu senyuman penuh makna. Pakcikku yang tadi berjalan tenang, tiba-tiba berubah wajah. Seolah-olah dia telah mengetahui niat brutal ku yang kupendam selama ini. Aku memang telah bertekad akan mencium tangan pakcikku itu walau apa pun berlaku. Akan kugenggam erat tangan pakcikku. Tak akan kulepaskan. Akan aku cium melekap macam ikan bandaraya kat kulit tangan pakcikku yang mulia. Itu tekad aku.


Dan aku pun menghulurkan tangan untuk bersalam. Dan pakcikku dalam keraguan dan keterpaksaan telah juga menghulurkan tangannya dengan penuh was-was dan prasangka. Aku sambut tangannya erat. Aku dah siap buat training angkat berat untuk peristiwa bersejarah ini. Genggaman dan cengkaman tanganku terlalu luar biasa kuatnya. Pakcikku lantas dirundung suspen. Aku tundukkan kepalaku. Mulut kumuncungkan macam mulut musang. Bibir kujuihkan macam bibir Kak Nita Sarawak. Pakcikku menanti dengan debaran saat bibirku menyentuh kulit tangannya. Dapat aku rasakan betapa terketar-ketar tangannya. Dan dadanya turut berdegup kencang kerana terlalu nervous. Aku tak peduli. Aku dapat rasakan pakcikku cuba berkali-kali menarik tangannya. Tapi gagal, kerana aku telah menyimpulkan tanganku dengan tangannya. Di saat lagi 3 milimeter bibirku dah nak mencecah tangan pakcikku, tiba-tiba pakcikku menyentap kuat tangannya!
 

Aku masih tak melepaskan tangan pakcikku. Niat untuk mencium tangan pakcikku mesti diteruskan. Tapi oleh kerana sentapan dan tarikannya terlalu kuat, aku hampir tersungkur ke bumi, dan hampir jatuh macam nangka busuk jatuh atas tanah. Oleh kerana aku khuatir akan keselamatan diriku, maka akhirnya aku terpaksa jugak melepaskan tangannya dari genggamanku. Argh! Misi kali ini gagal lagi!!!


Sampai hari ini aku masih tak tau mengapa pakcikku yang dua orang tu tak nak dicium tangannya oleh aku. Adakah kerana misaiku yang berceracang bagai nak mencucuk tangannya? Atau adakah kerana janggutku yang berserabut dan terkadang mengumpul habuk dan kotoran? Atau adakah kerana bulu hidungku yang terkeluar panjang dari lubang hidung dan dipenuhi dengan hingus dan hama? Atau adakah kerana bibirku yang terlalu menjuih dan dipenuhi dengan sisa-sisa makanan yang belum sempat aku bersihkan? Aku tak tau sebabnya. Yang tau hanyalah yang empunya diri.

Pengajaran dari peristiwa ini adalah, kalau seseorang tu tak nak tangannya dicium ketika bersalam, tak payahlah cium. Cukuplah sekadar salam biasa sambil menguntumkan senyuman semanis madu. Tapi jauh di sudut nubari aku, aku masih berazam untuk terus berusaha mencium tangan kedua-dua pakcikku itu. Mungkin kali ini dengan kaedah lain pulak. Aku akan memanjangkan muncungku macam tenggiling, atau macam tenuk, oh... atau mungkin macam belalai gajah. Kali ini mereka tak akan mungkin terlepas lagi. He he he... (ketawa macam orang jahat dalam drama kat tv).

2 comments: