m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, October 10, 2011

Merenung mata ke mata jerung Terumbu Australia

Sabtu lepas aku ke Pasar Borong Selayang. Bagi yang tak biasa pergi pasar borong kat Selayang tu, meh aku ceritakan sikit. Ada 2 pasar borong kat Selayang. Satu pasar borong runcit atau jugak dikenali sebagai pasar borong lama, yang menghadap Jalan Kuching. Satu lagi pasar borong borong yang jugak dikenali sebagai pasar borong baru (walaupun dah berzaman dibina), dan ia tersorok kat belakang lot kedai. Kat pasar borong baru tu ada macam-macam kategori ikan. Dari yang paling segar dan masih hidup sampai yang paling busuk lunyai sampaikan langau hijau pun naik muntah bila dekat dengan ikan tu. Kat pasar borong lama tu pulak ikannya kira munasabahlah untuk dimakan. Sedikit mahal tapi cukup ramai orang pergi pasal banyak bahan mentah lain turut dijual.

Pasar borong dari luar.

Seperti biasa, aku bertolak lepas subuhlah. Kat pasar aku nengok cukup banyak stok ikan yang dijual, especially ikan selar dan kembung. makna katanya, ikan-ikan itulah yang sedang murah untuk hari tu. Tapi aku mula-mula sekali capai ikan keli yang masih hidup. Harga sekilo RM3.80. Dulu aku beli dengan harga RM2.40 sekilo aje. Sejak trend remaja mula berjanggut ni semakin popular, ikan keli  ni pun dah turut sama naik harga. Berkilo-kilo ikan aku beli termasuklah kembung, selar, sardin, keli, jenahak, bawal dan siakap. Jumlah ikan aku beli adalah tak kurang dari 20 kilo. Udang nampak gayanya agak kurang pada musim ni. Jadi harganya jugak melambung.

Beraneka ikan ada dijual.

Sedang aku berjalan-jalan bersama troley mencari ikan terpilih, ternampaklah pulak kelibat ikan jerung putih yang gadang. Aku sempat bertanya dengan orang jual ikan, "Ini ikan mana mari?". "Ini Ostolia colal leef (Australia Coral Reef) mali oh. Ini ikan wa tangkap sendili, oh." Aku terkagum seketika, dan terus bertanya. "Amacam lu boleh tangkap ini ikan?" Jawab penjual ikan, "Itu hali, wa bawak famili holiday, maa. Wa belenang-belanang itu laut sama wa punya bini. Tiba-tiba itu glet white shark mali, makan sama wa punya kaki. Wa pun menjelit, Atoi! Cilaka punya ikan! Lalu wa hantam sama itu ikan punya kipala. Wa kalate sama dia punya pelut. Wa bagi satu flying kick dekat dia punya muka. Sikalang you cuba tengok. Dia punya muka tatak hensem bukan? Sudah senget. Lepas itu wa pun talik dia punya eko naik sampai wa punya sampan." "Lu lawan sama itu dua-dua ikan ka?" "Oh, ada dua ikan ah? Wa pun tatak pelasan oh. Tak apalah. Itu next time wa celita lah." Aku mendengar antara percaya dan tidak kata-katanya. Tiba-tiba si penjual ikan bertanya, "Lu tatak mau beli ini ikan ah?" "Tak apalah tokey. Gua tak suka beli imported punya ikan. Gua mau beli local punya." "Ini tempatan punya ikan, maa... Hali itu wa pancing dekat kolam Selayang." Dah lain pulak cerita dia. Aku terus berlalu sambil melambai kat penjual yang kuat auta tadi. Kejutan di pasar borong kali ini adalah harga cili merah mencecah RM19 sekilo. Biasanya antara RM5 hingga RM7. Kali ni memang dah melambung terus. Mungkin sebab musim hujan. Belanja untuk hari tu kira-kira lebih RM250.

Ikan jerung Australia?

1 comment:

  1. hahaha :D ... tu baru tokey, belum kena dgn kuli dia Mat Bangla ke Mat Rohingya/Myanmar laa.. haha :)

    ReplyDelete