m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, October 29, 2011

Majlis Muhaimin menjadi sultan satu hari jer

Ahad lalu pada 23 Oktober, kami ke Assam Jawa, Kuala Selangor. Bukan untuk beli asam jawa, tapi pasal memenuhi undangan perkahwinan sepupuku Muhaimin dengan pasangannya. Pakcikku Wak Ros yang memang dikenali orang seluruh kampung telah menjemput ramai tetamu untuk bertandang. Seperti dijangka, memang ramai sungguh orang yang datang mengalahkan Jom Heboh TV3.

Tetamu yang datang memang sangat ramai.
Lepas bersalam-salaman, kami terus duduk makan. Masakan kampung merupakan menu pilihan kali ini. Ada ikan keli salai masak lemak. Dengar cerita dekat 300 kilo ikan keli yang dijadikan korban jamuan pada hari itu. Ikan keli yang dipilih semuanya mempunyai misai yang melenting agar lebih menyerikan majlis yang serba meriah itu. Selain ikan keli, ada pulak kulit lembu yang dimasak lemak jugak. Kulit lembu dipilih dari kalangan lembu-lembu tempatan yang mempunyai lidah jawa, agar rasanya menepati selera tetamu yang majoriti berketurunan jawa (termasuk Jerman sekali). Memang masakan yang sangat unik. Patutlah sepanjang jalan ke rumah pengantin aku nengok banyak lembu-lembu di jalanan yang dah togel takda kulit. Rupanya kena kupas buat lauk kenduri.

Wanie makan penuh selera.
Aku makan pun penuh selera.
Ikan keli salai dan kulit lembu pembuka selera.
Aku terpaksa bedal nasi dua pinggan pasal Amier tak nak makan.
Wanie terkejut pasal ikan keli tu masih bergerak-gerak.
Tiga pinggan semuanya. Sangat-sangat kenyang!
Amier lebih banyak termenung.
Syahmie join Amier termenung jugak.
Wanie happy pasal dah kenyang.
Amier dan Syahmie termenung memikirkan nasib ikan keli yang disalai.
Kami makan dengan berseleranya. Amier aje yang tak makan pasal dia baru bangun tidur. Mungkin seleranya belum ada. Moody aje dia sepanjang dia duduk kat rumah pengantin. Bila dah nak balik barulah aku nampak pengantin dengan baju ala Inggerisnya. Muhaimin yang memang merupakan tukang jahit baju profesional dan berkebolehan men-design baju telah mereka dan menjahit baju pengantinnya sendiri. Memang matching husband and wife. Barulah aku tau yang konsep wedding pada hari itu ialah Jawa-Inggeris. Jadi kami pun kenalah speaking Javanese English untuk menepati konsep pada hari itu.

"Slum mat pank teen bar row. Car bar ray. War ass. Ways monk ant or pour owe wrong? Case sue won't" (Selamat pengantin baru. Kabare. Waras. Wes mangan opo urong? Kesuwon). Yang bermakna, selamat pengantin baru. Apa kabar. Sihat. Dah makan ke belum? Terima kasih. Kami pulang dengan membawa goodies bag sorang satu. Dari jauh kedenganran Hakim sedang mendendangkan lagu karaoke macam nasyid tapi sebenarnya lagu lentok dari kumpulan D'Lyods. Semoga Muhaimin dan isteri berbahagia sampai ke Jannah.

Isteri dan ibuku bersama salah seorang makcik saudaraku.
Kakakku dan Yana. Yana dan tapak harimau bagai tak mungkin dipisahkan.
Dua pupuku, sepupu ibuku, ibuku dan isteriku.
Sepupuku Wadi dan keluarganya. Wadi lupa nak cukur rambut jadi botak pada hari tu.
Pengantin baru.
Bergambar bersama pengantin baru.
Hakim berdendang. Macam lagu nasyid tapi sebenarnya bukan.

No comments:

Post a Comment