m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, October 24, 2011

Mandi atau tak mandi

Satu hari tu kawan engineer aku, Halmi datang ofis ambil cek dari klien dan menyerahkan duit bernilai RM150 kepada aku. "Buat apa ni Mi?" "Hadiah. Buat belanja makan budak-budak ofis ko". Halmi memang selalu belanja aku makan. Tapi kali ni dia tak sempat nak join makan, jadi dia main bagi duit ajelah. Aku pun terima dan ajak semua office-mate aku makan kat kedai pakai duit pemberian Halmi tadi.

Kami tak pergi jauh. Cuma kat kedai Arab yang baru bukak kat bawah ofis aku. Kedainya pun nampak macam tak da kelas. Kami harap harganya taklah mahal sangat. Kami nengok menu. Dan aku piliih nasi Mandi Kambing. Kalau ikut faham aku, lauk dia diperbuat dari kambing yang telah dimandikan. Dan nasinya pula ditanak menggunakan air mandian kambing tadi. Saja nak try. Aku dengan Ahmad aje yang makan kambing. Yang lain-lain makan ayam. Ayam pun diorang bagi mandi jugak. Sebab tu nama menu dia nasi mandi ayam.

Dalam pinggan nampak penuh. Tapi aku rasa boleh habis kot. Sekali bila makan suku pinggan dah kenyang daaa.... Nasi tu kembang dalam perut rupanya. Tapi aku paksa jugak telan sampai habis. Aku berjaya habiskan. Begitu jugak Azmi, Abu dan Najmi. Ahmad dan Azni terpaksa surrender awal. Ahmad siap nak bagi kambing dia kat aku lagi suruh habiskan. Aku terpaksa kata, "Aku dah nak muntah ni. Mat". Dan aku bukan sekadar cakap aje. Memang betul-betul aku rasa nak muntah pasal terlalu kenyang. Orang Melayu kalau makan nasi Arab, satu pinggan kena share dua orang. Ingat tu pesanan nenek.

Ahmad vs. Azmi. Masing-masing dengan kepayahan cuba menghabiskan nasi dan lauk.

No comments:

Post a Comment