m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, February 13, 2013

Tenis beginners

Semua ahli sukan terhebat di dunia, bermula dengan permainan yang sangat kelam kabut, lintang pukang, dan tak berskil langsung. Tetapi setelah ditunjuk ajar oleh jurulatih yang berkaliber, dengan latihan yang bertubi-tubi, tanpa mengenal penat lelah, barulah mutu permainan dapat ditingkatkan hinggalah mencapai tahap pakar dan profesional yang tiada tandingnya.

Pada suatu hari cuti, tatkala kengkawan tenisku kebanyakannya tak dapat turun ke gelanggang, aku telah mengajak anak-anak buahku untuk turun main tenis dengan aku. Banyak yang tak dapat menghadirkan diri pasal ada urusan lain. Yang kata akan join cuma Ali dan Akid aje. Aku lantas memberi tahu Ali untuk mencari sekurang-kurangnya lagi sorang kawan untuk mencukupkan 4 orang, supaya boleh main game double. Dan Ali berjaya mendapatkan Omar.

Ali dah pernah main tenis. Sikit-sikit. Akid dan Omar memang betul-betul first timer. Aku terpaksa bagi tips mengenai teknik pukulan bola dan membuat servis serba sedikit. Yang selebihnya, aku berharap mereka akan cari sendiri dengan latihan yang berterusan. Dan setelah tunjuk ajar yang singkat tu, kami pun mula bermain.

Aku nengok Omar mempunyai potensi yang sangat baik untuk bergelar juara Wimbledon satu hari nanti. Omar memang seorang sportsman. Dia main bola, ragbi dan badminton jugak. Biasanya orang sportsman cepat aje menyerap ilmu kesukanan yang diajarkan kepadanya. Begitulah halnya dengan Omar. Dalam tiga orang ni, memang Omarlah yang paling menyerlah. Nasihat aku, teruslah berkecimpung dengan sukan ini sampai boleh jadi terer macam Nadal dan Federer. Dengar ceritanya Akid dah beli satu reket tenis second hand. Tak kisahlah tu. Macam tulah semangat kesukanan. Akid dan Ali kena bertapa dulu kat gua Batu Cave. Nanti dah terer, kita berentap lagi kat gelanggang yang sama. He he he...

Dari kiri: Ali, Akid dan Omar.

No comments:

Post a Comment