m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, February 11, 2013

"Nak cari ikan, nak cari ikan"

Kira-kira minggu lepas, aku ke Pasar Borong Selayang lagi. Bukan pasar borong lama kat tepi jalan. Tapi pasar borong yang baru sikit, yang memang menjual ikan dan sayuran secara borong. Lama betul aku tak ke sana. Tapi kali ni terpaksa pergi jugak, untuk mendapatkan ikan-ikan segar yang murah, yang baru aje ditangkap dari laut lepas, sama ada dari dalam negara, ataupun dari luar negara, termasuklah Thailand, Filipina, Jepun, Arab Saudi, Australia dan Alaska. 

Banyak jugak ikan yang aku beli. Mak aku pesan, kalau jumpa ikan kecik-kecik yang murah, belilah banyak sikit. Lalu aku pun terjumpa ikan longkang yang lebih kecil dari ikan bilis. Ikan tu harganya memang sangat murah. Satu kilo baru 20 sen. Aku pun belilah ikan tu sampai 5 tan. Selain ikan, aku jugak membeli sayur-sayuran yang jugak sangat murah. Satu batang pokok cili dengan buahnya yang rimbun baru singgit setengah. Jadi aku belilah macam-macam sayur. Dan bila semua sayur-sayur tu aku bawak balik kat rumah aku, rumah aku tu dah jadi macam hutan Amazon lah pulak gamaknya. Tapi dengan pergi pasar borong ni, memang banyaklah saving-nya. Tapi kena bangun dan pergi awal. Seelok-eloknya sebelum jam 8.00 pagi.

Pemandangan pasar borong pada tahun 1837.

No comments:

Post a Comment