m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, February 7, 2013

Markisa yang luar biasa

Korang tau tak apa tu markisa? Bukannya siapa tu, tapi apa tu. Markisa bukannya nama orang, tapi nama buah. Kalau nak lagi sempoi, panggil aje buah susu. Itu pun benda yang sama jugak. Orang putih pulak panggil buah passion fruit. Nama dia memang hebat sungguh. Tapi sekarang ni buah markisa ni macam dah agak susah sikit nak ditemui pasal tak ramai orang yang menanamnya. Dan buah ni tak berapa komersil. Tapi aku tau kat mana nak cari buah yang dah nak pupus ni. Ia ada kat rumah abang ipar aku, Abang Leman.

Pemandangan pokok markisa pada waktu malam. Macam sarang burung garuda, kan?
Dulu-dulu kalau aku pergi ke rumah Abang Leman, nak jumpa sebijik buah dari pokok markisa ni pun macam susah sangat. Tapi sekarang pokok tu dah semakin membesar dan semakin merebak hingga ke pagar dan bumbung rumah sendiri, dan kemudian ke pagar dan bumbung rumah jiran-jiran. Dan seterusnya ke pagar dan bumbung rumah penduduk-penduduk di sekitar Lembah Kelang. Malah merebak juga sampai ke sempadan Perak dan Negeri Sembilan. Punyalah nak cerita yang pokok markisa tu dah semakin menjadi-jadi besarnya! Jadi, kira-kira tak lama dulu, kami pergilah ke rumah Abang Leman. Memang tengah bergayut banyak buah-buahnya yang masih muda dan ada jugak yang dan masak ranum. Isteri Abang Leman, Kak Ita pun bagilah sorang sikit buat merasa. Sedap jugak - masam-masam manis. Kalau nak makan, kena makan dengan bijiknya sekali. Atau boleh jugak dibuat jus yang hebat.

Buah markisa yang cantik dilihat, sedap jugak dimakan.
Buah markisa ni sebenarnya lebih popular di negara-negara seperti Australia, New Zealand, Kenya, India dan Hawaii. Kat sini dia ditanam secara komersil. Buah markisa ni kaya dengan khasiat berikut: pro-vitamin A, vitamin C, niacin dan riboflavin. Kulitnya jugak sesuai kalau dicampurkan ke dalam masakan seperti kari kepala ikan, mi goreng mamak, laksa penang dan ayam masak kicap. Aku tak pernah try. Korang kalau nak try, cubalah sendiri. Nanti bagi tau aku macam mana rasa dia. He he he... Mesti korang tak lalu nak makan, kan?

Buah markisa yang sudah masak dan sedia untuk dimakan oleh manusia dan haiwan.

No comments:

Post a Comment