m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, February 12, 2013

Pembebasan dan kemerdekaan

Kali ini aku nak berkisah pasal sesuatu yang agak serius sikit. Soal kemerdekaan. Bermula dari penjajahan oleh pihak Portugis, Belanda dan Inggeris ke atas Melaka. Dan kemudian ke atas seluruh Tanah Melayu. Termasuklah penjajahan oleh pihak Jepun jugak ke atas Tanah Melayu. Kemudian, penjajahan minda kebaratan ke atas pemikiran dan minda rakyat Malaysia yang timur. Wah! Mesti korang dah pening-pening lalat bila aku bukak kisah sejarah pasal kemerdekaan, kan? Okaylah, untuk memenuhi permintaan ramai, aku bagi ringan sikit tajuk hari ni. Aku cerita pasal pembebasan dan kemerdekaan kucing ajelah.

Ini Temtem yang paling bijak. Amier kata ejaan nama dia sebenarnya macam ni: Tame-Tame.
Ini Tinton - yang paling mesra dan manja dengan kami.
Salah satu kucing aku tu namanya Brownie. Dia dah pun bersalin kira-kira beberapa bulan yang lepas kat Hospital Pakar Kucing Se-Malaysia. Dapat anak kembar! Tapi kembar tak seiraslah. Anak dia dua betina dan satu jantan. Yang betina tu nama dia Temtem dan Arabade. Yang jantan tu nama dia Tinton. Kami saja bela kucing-kucing tu kat sangkar belakang rumah, supaya bau najisnya nanti tak semerbak ke seluruh ruang hadapan rumah. Dan jugak bagi membiasakan anak-anak kucing tu kat sekitaran belakang rumah. Kalau duduk kat depan rumah, asyik kena langgar kereta dan mati aje. Pada kira-kira bulan lepas, kami rasa anak-anak Brownie dah cukup besar dan pastinya ingin bergerak bebas. Maka kami secara rasminya telah membuka pintu kandang luas-luas agar semua kucing-kucing tu boleh hidup bebas tanpa dilingkung oleh pagar-pagar dawai yang menyesakkan.

Ini Brownie - mak kepada semua anak kucing tadi.
Ini Arabade yang paling penakut.
Semua kucing tu sangat teruja bila dapat keluar. Terutamanya Brownie, pasal Brownie memang pada asalnya hidup bebas sebelum dia dikandangkan. Cuma Arabade aje yang nampaknya macam ragu-ragu dan mungkin belum bersedia untuk berhadapan dengan dunia luar yang lebih mencabar. Jadi si Arabade ni duduk aje tercegat kat satu corner dalam kandang tanpa berhasrat untuk keluar. At least belum untuk masa yang terdekat ni. Sedang yang lain-lain telah mula merayau-rayau cuba menyesuaikan diri dengan sekelilingnya.

Mendukung Arabade yang mempunyai bulu paling lembut.
"Saya merasmikan perasmian membuka pintu kandang".
Pintu kandang telah dibuka, tetapi kucing-kucing di dalamnya masih terpinga-pinga.
"Jom. Every body, keluar!"
Brownie mencari jalan keluar.
Brownie keluar dulu. Yang lain akan menyusul.
Temtem asyik dok mengikut aje ke mana Brownie pergi.
Tapi sebenarnya, dalam masa kucing-kucing tu berada di dalam kurungan, si Temtem telah terlebih dulu menerokai dunia luar secara bersendiri. Mungkin Temtem yang lebih bijak telah mencari jalan/lubang keluar dari kandang dan pergi merayau-rayau bersendirian. Bila time makan, Temtem akan pulang ke kandang  untuk makan dan menyusu. Bila siang, Temtem akan kembali keluar bermain. Adik-beradiknya yang lain nampak gayanya tak berapa pandai atau berani untuk mengikut jejak langkah Temtem.

Arabade masih tak pasti sama ada nak keluar atau tidak.
Meneroka longkang yang hamis.
Sekarang semua kucing-kucing tu dah lepas bebas. Tapi Brownie dan Temtem nampak gayanya masih berasa takut untuk menghampiri kami. Barangkali takut ditangkap dan dikurung lagi. Arabade dan Tinton boleh didekati dan didukung serta dibelai. Tapi ada satu masalah besar lain pulak yang muncul. Kucing-kucing tu sekarang suka berlegar-legar dan bermain-main di rumah jiran aku yang sorang tu. Kekadang dia berak kat sekitar kawasan rumah jiran kami. Dan khuatir jugak kucing-kucing tu pergi tangkap anak ayam yang dibela oleh jiran kami. Tak terfikir pulak nak bela kucing boleh jadi komplikated macam ni!

Temtem di balik semak.
Siapakah pulak yang memanjat pokok rambutan tu?

2 comments:

  1. salam singgah..

    topik intro dah heavy sekali cerita kucing daa..
    samala kes...kat rumah baru ada kucing adik kutip..kitorang dok simpan dalam sangkar..sekali sekala main dlm kawasan rmh..bkn taknak lepas takut kena langgar kereta...sedih nanti kann..tapi kucing ni..kalo lepas kawasan rumah..senyap2 gi rumah jiran..pastu nak kitorang tangkap..saja jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing teman yang dah mati kena lenyek boleh tahan jugak banyaknya. Kubur kucing tu semua ada kat belakang rumah. Tapi takde nesan.

      Delete