m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, July 31, 2012

Gerai Ramadhan di sisi jalan

Pada hari Sabtu lepas, kami sempat berbuka puasa dengan ayah mentuaku di rumah kakak iparku di Gombak. Di depan rumah, kami nengok ada gerai kecil bawah khemah kecil, dan turut ada meja dan juadah kuih muih dan makanan lain untuk dijual kepada penduduk setempat yang lalu-lalang kat situ. Ohh... kakak iparku buat business kecil-kecilan pada bulan puasa. Baguslah tu. Tukang jualnya ialah Syura, Intan dan Ika. Tapi masa kami datang tu, Mak Uda dan Pakcik Karim pun ada sama. Jadi anak-anak mereka turut jadi tukang jual. Dan bila kami sampai, anak-anak aku pulak join jadi tukang jual. So, semua sekali tukang jual ada kira-kira dalam 9 orang. Ramai tu. Orang yang datangnya runcit-runcit aje.

Dari jauh, ternampak sebuah gerai...
Juru jual berhimpun mengatur strategi untuk melariskan jualan.
Menu juadah jualan yang terdapat di sini.
Masa Amier jadi jurujual jugak, dia pun berteriaklah, "Kuih-kuih! Karipap ada! Donut ada! Roti ada! Mari-mari!" DIa main sebut aje entah apa-apa jenis makanan. Yang tak ada dalam menu pun Amier sebut jugak kuat-kuat. Dan statement yang paling memikat pembeli ialah bila Amier kata, "Free-free!!!" Cepat-cepat kami tutup mulut Amier. Nanti orang yang datang ingatkan itu gerai subsidi makanan untuk rakyat Gombak.

Antara juadah yang dijual.
"Mari! Mari! Beli kuih sedap!!!" jerit Amier.
Gerai makanan ni sebenarnya baru masuk hari kedua dibuka. Sambutan pada hari tu nampak gayanya lebih baik dari hari sebelumnya. Orang baru nak perasan dan kenal, memang makan masa sikit. Gerai tu ada menjual mi goreng, roti jala, kuih keria, kuetiau goreng, samosa, popia basah dan popia goreng. Orang lebih ramai datang pada waktu dah nak berbuka puasa. Mungkin kalau nak pergi pasar Ramadhan dah tak sempat, sebab pasar Ramadhan terletak sebelah jalan besar, lebih jauh dan terlalu sesak. Nak parking pun payah. Jadi lebih mudah beli kat situ aje.

Belajar menjadi usahawan.
Masakan Mak Anjang memang sedap. Cuma orang ramai masih tak tau lagi. Tak apalah, bagi masa sikit lagi, lepas ni berduyun-duyunlah orang datang membeli kat situ. Pembantu jualan sembilan orang pun nanti belum tentu boleh handle puluhan malah ratusan orang yang datang nak membeli kuih muih yang Mak Anjang masak. Lepas ni gerai ni kena extend  lagi sampai ke tengah jalan. Dan lepas ni boleh terus buat kedai tiga tingkat kat depan jalan tu. Itu semua bila orang ramai dah mula membanjiri gerai Mak Anjang seprti semut membanjiri gula. Semoga business Mak Anjang lebih mantop dan maju.

Ika sebagai penyelia gerai.
Sedang melayan pembeli roti jala yang enak.

No comments:

Post a Comment