m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, July 4, 2012

Orang gaji punya hal

Pagi tadi lepas jumpa klien kat PJ, aku lari kejap ke Pusat Bandar Damansara (PBD). Niat di hati nak ke FOMEMA - agent yang uruskan soal membuat check-up para pembantu rumah asing sebelum permit kerja dapat dilanjutkan. Masa aku sampai kat PBD aje, aku dah terasa lain macam. Kawasan yang selalunya sesak dengan segala macam manusia berurusan, telah menjadi agak lengang. Malah kat parking basement-nya jugak telah menjadi sangat lapang. Biasanya aku kena parking kat level paling bawah sekali, kat level 100! Level yang atas-atas tu semua biasanya dah di-reserve-kan untuk pegawai yang kerja kat kompleks bangunan kat situ. Para pelawat mesti parking kat underground sikit. Tapi tadi, aku sampai kat level 2 dah dapat parking. Malah banyak berlambak pulak parking yang kosong. Aku jadi syak wasangka, bercampur prasangka, mungkin jabatan Fomema ni pun dah pindah kot. Tapi hati aku kata, biarlah dia stay kat tempat yang sama.

Pintu masuk Fomema "lama".
Dan aku pun naiklah lif buruk untuk sampai ke Ground Level. Lif tu punya goncang lain macam sikit. Sampai aku naik mabuk laut dan macam loya dan nak muntah. Aku pergi mencari jabatan yang berkenaan kat tempat lama. Yes! Papan tanda kat luar bangunan masih tertera nama jabatan tu. Aku lega. Maknanya Fomema masih belum pindahlah. Jadi aku pun buat bank deraf RM190 kat bank berdekatan, dan kemudian terus menghala ke tingkat 3, di mana jabatan Fomema berada. Bila sampai kat tingkat 3, ada seorang jaga berbangsa overseas (mungkin Nepal kot) bagi tau kat aku yang Fomema dah pindah. Dia siap bagi peta sekali kat aku. Oh! Alangkah hancur luluh kecewa, merana, hibanya hati aku apabila mendapat tau akan kejadian ini yang telah berlaku kira-kira tiga bulan yang lalu. Aku pun terus turun balik ke bawah, dan nampak satu banner besar memaklumkan tentang perpindahan Fomema ke lokasi yang baru. Macam mana aku boleh tak perasan ada banner ni tadi?

Banner besar memaklumkan perpindahan jabatan Fomema.
Sangat lengang parking kat basement.
Aku pun terus ke lokasi Fomema yang baru di Solaris Dutamas, sekitar Jalan Duta. Berpusing-pusing jugaklah aku nak cari lokasi ni, pasal tak berapa familiar dengan kawasan ni. Tapi masa cari parking tu macam senanglah pulak. Bersepah parking kat sebelah bangunan. Wah, senangnya nak parking kereta. Tak ada ambil tiket pulak tu. Free kot? Aku pun parking dan keluar dari kereta dengan senang hatinya. Tiba-tiba datang pulak satu tukang jaga parking pakai baju oren (penyokong Holland kot) mendekati aku. "Inche, ini valet parking. Musti bayar RM15 satu kali masuk kalu." Terkejut aku. "Parking tempat lain tak ada?" tanya aku, mengharapkan ada lokasi lain yang parking-nya lebih murah. "Semua valet parking," sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. "Inche berapa lama mau parking? Kalu sikijap, boleh bayar RM10, tada tiket. Nanti suda turun bole bayar". "Okay-lah," balasku setuju dengan cadangannya. Dan aku pun lalu berurusan kat kaunter Fomema kat tingkat 3 di bangunan itu.

Kompleks Solaris Dutamas yang baru dibina.
Berurusan dengan Fomema rupanya lama jugak. Ingatkan kejap macam sekelip mata aje. Aku siap terjumpa seorang kenalan, suami kepada boss wife aku, dan rupanya, dia pun mengalami situasi yang hampir sama dengan aku. Mula-mula pergi ke PBD, lepas tu baru datang ke sini. Dia parking punyalah jauh untuk mengelakkan parking yang mahal ini. Setelah agak lama menunggu, selesailah urusan aku kat situ. Bersalaman dengan kenalan tadi dan terus meninggalkan Fomema. Kat tempat parking, aku bayarlah RM10 kepada penjaga parking tadi, yang tak berapa nak pandai cakap bahasa Melayu, tapi pandai pulak dia nak pau orang RM10. Memandu nak keluar dari kawasan kompleks Solaris Dutamas tu aje pun agak mengelirukan. Bertawaf jugaklah aku untuk seketika sebelum sampai ke laluan keluarnya. Tapi aku syukur, satu hal dah selesai. Lepas ni nak mintak tolong kakak aku bawak orang gaji aku buat check-up kat doktor berdekatan.

Cari parking memang mudah, tapi kena charge tiket valet.

2 comments:

  1. bro Adi,

    Dengan Jabatan Imigresen pun dah pindah sana kan? Dekat-dekat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jabatan Imegresen dah pindah kat Putrajaya. Tapi servis dia jauh lebih cepat dari dulu.

      Delete