m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, July 19, 2012

Kenduri di rumah Pak Ngah

Sabtu minggu lepas, abang ipar aku ada buat majlis tahlil kat rumah dia kat Rawang. Majlis sepatutnya berlangsung lepas zuhur. Macam biasalah, kami selalu datang lambat. Tapi masa kami sampai tu, majlis tahlil belum dimulakan lagi. Jadi sempat jugaklah kami join. Tetamu yang datang tak berapa ramai. Ada saudara-mara, jiran-jiran dan kenalan. Tapi suasana memang agak lengang. Sebelum join majlis tahlil, aku anak beranak bedal dulu makan juadah pasal dah lapar. Maklumlah, dah lepas waktu makan tengah hari.

Amier yang lapar tengah makan nasi dan ayam.
Sedang menikmati juadah sambil bersembang.
Isteriku bersama Huda, Qalif, Seri, Nadia dan Mak Ngah.
Hani dengan mulutnya yang comot macam Drakula!
Jemaah sedang berdoa.
Para tetamu yang sedang berdoa.
Habis majlis tahlil, ada pulak majlis birthday untuk cucu Pak Ngah, si Adrian. Hari tu ialah birthday dia bagi tahun yang pertama. Sebelum ke sana, kami sempat singgah ke Jusco beli hadiah untuk Adrian. Pasal tulah kami sampai lambat. Kek hari jadi Adrian merupakan seekor kumbang ladybird raksasa yang kebetulan hinggap kat rumah Pak Ngah. Jadi, bapa Adrian, Hairi pun serkuplah kumbang tu dengan jaring ikan. Lalu dijadikan kek hari jadi. Cantik jugak rupanya. Rasanya.... macam rasa kumbanglah. Tahu tak rasa kumbang macam mana? Kalau nak tau, tanyalah sang cicak atau katak. Mereka yang biasa sangat makan kumbang ni.

Wanie sedang menggunakan chocolate fountain.
Lihatlah betapa lazatnya batu-batu kerikil yang telah disalut dengan cokelat itu.
Juadah pada tengah hari tu agak hebat jugak. Yang paling aku berkenan ialah pulut kuning makan dengan rendang daging. Yang ini memang kaw. Especially rendang dia. Pasal tulah dia cepat habis. Rendang tu sesuai dimakan dengan pulut kuning, dengan nasi goreng, dengan mi goreng, dengan kuih muih, dengan kek hari jadi, malah dengan apa sekali pun. Tapi ada satu lagi juadah yang memang menjadi kegilaan anak-anak muda remaja zaman sekarang. Bahkan golongan warga emas juga tergila-gilakan juadah yang hebat ini. Itulah chocolate fountain. Macam-macam boleh disalut dan dimakan dengan cokelat menggunakan chocolate fountain ni. Buah-buahan, marshmellow, biskut, kuih muih, nasi goreng, rendang daging, dan tak ketinggalan kumbang raksasa yang telah dijadikan kek hari jadi tadi. Bila dah salut dengan cokelat, selipar jepun dan batu-bata pun rasa sedap bukan kepalang. Lepas makan tu, kami lepak-lepaklah pulak kat dalam rumah sambil nengok tv. Kami pulang ke rumah sebelum maghrib menjelang.

Tergeliat gigi Wanie nak gigit batu bersalut cokelat.
Giliran ahli jemaah pulak nak makan.
Semua juadah nampak menyelerakan.
Aku pun tak pasti sama ada kumbang gergasi ni dah mati atau belum.
Tak sampai hati aku nak makan cup cake yang comel ni. Ada muka Adrian!
Haykal macam tengah tak ada mood. Ayahnya Zuan sedang memujuk.
Birthday boy, Adrian dengan ayahnya, Hairi.
Adrian menikam kumbang gergasi yang ganas itu hingga mati. Barulah para tetamu semua boleh makan.
Anak-anak tak sabar-sabar nak meraikan majlis hari jadi.
"Hei, bro! Lama tak nampak? Engko buat businness apa sekarang? Import export?"
Pakcik Amier dengan anak saudaranya, Hani.
Keluarga yang diraikan.
Adrian masih gusar, takut-takut kumbang gergasi itu akan membuat serangan balas terhadapnya.
Pak Long dan Pak Andak.
Hani sedang memastikan kumbang gergasi itu betul-betul telah mati.

No comments:

Post a Comment