m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, July 18, 2012

Perkahwinan Siti & Anuar: Ber-posing, beraksi dan bergaya 1

Bahagian 7

Time aku kahwin dulu, bab-bab ambil gambar kami serahkan kepada biras aku. Ambil gambar pun kira lebih kurang aje. Asal ada. Tak perlu terlalu kreatif. Tak perlu pergi ke taman-taman bunga, ke sudut-sudut bangunan yang pelik-pelik, ke pinggir-pinggir hutan, atau ke hilir sungai demi mendapatkan angle shot yang terpelik dan unik serta mencabar minda. Dulu konsepnya memang sangat simple dan straight forward. Tapi trend pengantin sekarang, mesti kena pergi ke lokasi penggambaran yang strategik, yang mistik, yang dinamik, yang unik, yang forensik dan yang chopstick. Ini dah menjadi satu kemestian sekarang.

Anuar dan Siti sedang bersedia untuk sessi fotografi.
Aksi jual mahal, tapi mau.
Tenung bunga sampai layu.
Muka masing-masing berkerut menahan panas mentari.
Anuar yang tak biasa berposing macam ni terus maintain wajah sedih sepanjang sessi fotografi.
Tapi dalam kes perkahwinan Siti-Anuar ni, kami taklah pulak lantik jurufoto profesional. Tapi kebetulan ada di kalangan sepupu-sepupu Siti yang ada kebolehan mengambil gambar secara artistik. Faridz dan Along Taufik pandailah jugak mengambil shot-shot yang menarik. Cuma masalahnya, tak ada orang yang nak initiate atau mulakan sessi penggambaran ini. Hinggalah akhirnya isteri aku yang memberi arahan kepada anak-anak buahnya itu supaya mengadakan sessi fotografi versi pengantin. Dan barulah sessi tangkap gambar bermula. Isteriku sebagai pengarah fotografi telah mengarahkan pengantin membuat posing-posing tertentu untuk diabadikan di dalam album pengantin nanti. Along Taufik dan Faridz sebagai jurufoto mengambil snap shot sepertimana yang telah diarahkan oleh isteriku. Dan aku? Pastinya tak nak ketinggalan untuk turut sama mengambil gambar-gambar artistik, walaupun cuma bermodalkan kamera auto fokus.

Okay! Pengantin dah ambil mood sikit-sikit.
Siti nak baling bunga. Kat belakang dah ready nak menyambut.
Siti baling bunga tu tinggi sangat. Dekat nak sampai bulan kat langit.
Okay. Nak baling bunga lagi untuk second time.
Mencuba mencapai pelangi.
Bunga dah dibaling! Alamak! Terlanggar kapalterbanglah pulak!
Teruja menyambut bunga balingan Siti.
Kali ni Siti baling sedang-sedang elok aje. Anuar pun terasa nak baling bunga jugak. Yang menyambutnya bebudak lelakilah pulak.
Kami bergambar di sekitar taman permainan kanak-kanak yang terletak di depan rumah bapa pengantin, serta kemudiannya bergambar pulak di semak samun belakang rumah. Antara aksi yang diperagakan ialah membaling bunga ke arah flower girls, merebut buaian, duduk-duduk di bangku panjang, dan banyak lagi posing yang perlu engkorang nengok sendiri. Kamera aku aje ada ambil lebih 50 shots yang macam-macam jenis. Dari yang first class sampailah yang tak ada class langsung. Tengoklah!

Yaya, Suraya, Nana dan Ika antara penyambut-penyambut bunga profesional.
Dah penat baling bunga. Sekarang time untuk duduk-duduk pulak.
Saling bersandar-sandaran.
Menjeling-menjeling...
Bagai pinang dibelah dua.
Barulah nampak Anuar tersenyum sikit.
Menyiku di bahu isteri.
Berebut buaian pulak. Sebelah tu kan ada yang kosong.
Buaian yang ini adalah yang terhebat sekali.
Macam nilah. Tak payah rebut-rebut. Suami buai si isteri.
"Laju-laju, buaiku laju..."
Merenung sayang.

No comments:

Post a Comment