m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, September 23, 2012

Majlis campuran: Pilih kambing

Apa tu "majlis campuran"? Maksudnnya, dalam satu majlis ada pecahan banyak majlis. Ia berlaku pada kira-kira Syawal minggu ketiga. Kami dan keluarga besar kami (maksudnya termasuk ipar-duai, mentua-mentua) bergabung mengadakan majlis dalam satu hari yang mengandungi majlis cukur jambul, marhaban, tahlil, doa selamat buat haji, aqiqah, sambut hari jadi, dan open house. Jimat sikit belanja. Jimat masa. Jimat tenaga. Memang lebih penat, tapi cuma satu hari aje.

Sehari sebelum majlis diadakan, aku, wife aku dan Amier pergilah ke tempat pemilihan kambing untuk dijadikan kambing aqiqah. Tempat tu kat sekitar Keramat. Masa kami sampai tu, bos dia dan pekerjanya sedang bertungkus lumus melapah daging kambing pasal banyak sungguh orang order untuk open house buat kambing golek kot. Jadi bos dia suruh kami tengok dulu kat kandang kambing tu, kot-kot ada yang kami berkenan.

Kambing-kambing jenis import dari Alaska dan Guatemala.
Kambing-kambing ni nampak aje kecil. Tapi sebenarnya mereka besar macam seladang.
Kami diberitahu oleh seorang kontek (geng bos kambing ni jugaklah), kambing kami tu jenis biri-biri. Tapi kami nengok jugaklah semua jenis kambing yang ada dibela kat situ. Ada kambing yang ada janggut pendek. Ada pulak kambing yang ada janggut panjang, macam A. Samad Said. Ada yang tak ada janggut langsung, tapi ada misai pulak. Ada kambing yang saiz dia macam kambing kampung biasa. Tapi ada jugak yang besar dan tinggi macam lembu New Zealand. Hebat betul! Memang banyak pilihan kambing kat sini. 

Setelah seketika menjenguk kandang, bos kambing pun datanglah masuk kandang. Katanya kepada kami, "Kalau nak cepat, biar saya aje yang pilihkan kambing biri-biri ni untuk abang dan kakak. Kadang-kadang kita nampak kambing tu macam besar. Tapi sebenarnya yang besar tu cuma bulunya aje yang tebal. Badan kurus macam lidi". Dia ambil contoh sekor kambing yang besar macam anak gajah. Bulu dia afro macam Alleycats. Dia angkat biri-biri tu pakai jari kelingking aje. "Cuba abang dan kakak nengok! Satu jari pun saya boleh angkat kambing ni, pasal bulunya aje yang tebal. Dagingnya tak ada. Kalau ada pun cuma boleh buat taik gigi jer. Cuba abang dan kakak nengok kambing yang tu pulak. Walau pun badannya kecil macam anak kucing, tapi badan dia punyalah berat, macam anak badak. Kalau yang ini sure punya banyak daging yang berkhasiat dan bermutu tinggi". Fikir punya fikir, akhirnya kami ikut jugak pilihan bos kambing tu.

Kumpulan biri-biri yang perlu kami pilih.
Semua biri-biri tu pandang kami dengan penuh suspen. Macam dah tau aje - ada yang nak jadi mangsa.
Bos kambing dengan kambing pilihan.
Kambing biri-biri terus diambil, dibaringkan di atas tilam Dunlop. Eh! Tak jadi. Dibaringkan di atas lantai. Kami akad untuk aqiqah. Dan terus disembelih. Begitu pantas dan cepat. Semuanya telah selesai. Biri-biri tergolek atas lantai. Darah menghambur keluar dari dua urat utama di lehernya. Dan biri-biri pun mati. Sedia untuk dilapah. Amier yang menyaksikan adegan tadi terus pilu sedih dan terus nak berkurung dalam kereta. Amier memang pencinta binatang. Dia tak boleh tengok binatang-binatang dibunuh, walaupun disembelih untuk dijadikan makanan yang halal. Air mata bergenang kat mata Amier.

Kambing dibaringkan setelah akad.
Sudah selesai sembelih.
Lepas ni kerja melapah perlu dilaksanakan.
Dalam masa kira-kira 10 hingga 15 minit, siaplah biri-biri tadi dilapah. Hati dan paru-paru serta kepala biri-biri tadi kami bawa pulang. Badannya secara menyeluruh akan diserahkan kepada seorang pemanggang kambing untuk dijamu kepada orang ramai pada hari majlis esoknya nanti. Kami pun beredar dan mengucapkan terima kasih kepada bos kambing dan para pekerjanya. Tempat ternakan kambing tu, walaupun tersembunyi kat belakang rumah-rumah orang, tapi sangat diketahui oleh pak-pak Arab yang suka makan kambing, atau yang ada kedai makan. Masa kami datang tu, tak kurang dari tiga orang Arab singgah kat situ.

Kerja melapah akan dimulakan oleh brader ni.
Mula-mula potong bulu kat perut.
Nampak sangat mudah kulit kambing disiat dari badannya. Bulu kambing tu aku plan nak buat seluar tidur.

No comments:

Post a Comment