m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, September 25, 2015

Aku sudah pun separuh abad!

22 September 2015
Aku sudah pun separuh abad! 
Sudah tua bangka. 
Bukan muda belia lagi. 
Keriput pada wajah sudah beribu. 
Tidak lagi licin macam kulit bayi. 
Orang-orang dah mula panggil aku pakcik. 
Bukan abang lagi. 
Sendi-sendi dah mudah sengal dan sakit jika salah laku. 
Dah biasa dengan lupa-lupa kecil. 
Malah kadang-kadang lupa-lupa yang besar juga.
Sesiapa yang pandai mengira,
sudah pasti tahu yang ini.
Satu ratus dibahagi dua dapat berapa?
Itulah usiaku.

Kek aiskerim yang sangat lazat.
Lampu dipadam, api dipasang pada lilin.
Meneliti kecantikan kek ini sebelum ianya dipotong dan cair.
Meniup api lilin.
Hari jadiku tahun ini disambut agak istimewa sedikit. Bukan sebab dibuat di hotel atau restoran yang mahal. Tetapi sebab kesemua ahli keluargaku ada di rumah. Anak-anak sedang bercuti sekolah. Adikku jugak datang untuk luangkan masa bersama kami. Isteriku dah rancangkan soal memesan makanan untuk makan malam - ayam Nando's. Dan kek aiskerim Baskin Robbins.

Masih meniup api lilin yang tak jugak padam-padam.
Dan kek pun dipotong.
Syahmie membaca doa.
Seperti biasa, pengarah babak kali ini adalah Amier. Sewaktu aku di bilik, Amier dah mula mengarahkan semua ahli keluarga untuk bersembunyi. Semua lampu dipadam. Lampu bilik, lampu dapur, lampu ruang tamu, lampu jalan, lampu rumah-rumah jiran, habis semua diarahkan untuk dipadamkan. Bila aku keluar dari bilik, menghala ke ruang tamu, semua orang menjerit, "Surprise!!!" Dan aku perlu berpura-pura membuat muka terkejut beruk. Errr... bukan buat muka beruk, ya! Api lilin pada kek ditiup. Kek dipotong. Sebelum menikmati ayam Nando's, Syahmie membacakan doa. Setelah makan ayam, barulah kami makan aiskerim Baskin Robbins yang sangat lazat itu. Ringkas, tetapi sudah cukup untuk keraian pada kali ini. Kehadiran ahli keluargalah yang lebih penting. Dan sekali lagi aku diingatkan, aku sudah semakin tua!

Menjamu ayam Nando's.
Bergambar satu famili.
Ayahku yang tak berapa sihat pun turut join sekali.

No comments:

Post a Comment