m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, July 5, 2015

Sambut hari jadi di Double Tree Hotel - 2014

22 September 2014 - Setelah menyambut hari jadi sendiri dua hari sebelumnya, kami sekali lagi menyambut hari jadiku untuk kali yang kedua pada tahun yang sama. Hari tu sambut birthday awal pasal budak-budak tengah cuti sekolah. Jadi Syahmie dan Wanie ada kat rumah. Tapi pada tarikh sebenar hari jadi aku, kami ke Hotel Double Tree pulak untuk menyambutnya dengan juadah dinner.

Isteriku memulakan makan dengan sup campur yang lazat.
Sabriena seronok dapat makan macam-macam di Restoran Makan Kitchen ini.
Makan sambil bermain.
Amier take a break sekejap.
Amier lebih suka makan nasi.
Aku pulak memilih untuk makan ayam serama masak goreng kunyit.
Rasa ayam ini sebijik macam rasa daging landak Afrika.
Sabriena melayan sate llama.
Restoran yang kami pergi tu nama dia Makan Kitchen, terletak di Hotel Double Tree. Masa kami sampai tu, tak berapa ramai orang yang ada kat situ. Dalam perkataan lain, kalau kami ni semua jenis kuat makan macam Badang dan Incredible Hulk, sudah tentu kami boleh conquer keseluruh makanan yang terhidang. Dan sudah tentu kami boleh makan kesemuanya sekali tanpa berasa segan dan silu. Dan sudah tentu jugak kami akan kenyang sangat sehinggakan kami dah tak perlu makan lagi selama setahun. Dan sudah tentu-tentulah jugak kami akan jadi gemuk gedempol macam ikan paus biru kat Lautan Hindi. Dan lantas kami akan sendawa panjang. Panjaaaaaaannngggg sangaaaattt! Buuuurrrrrrrrrrpppp!!!!!

Sabriena melayan dessert pulak.
Dua ekor udang harimau kumbang serta dua ekor siput Antartik menjadi pilihanku.
Bersama Sabriena.
Sabriena nak kiss Papa.
Sabriena nak gigit pipi Papa.
Bersama Sabriena dan Amier.
Peluk manja dari kedua-dua anakku.
Amier terhenti melamun seketika setelah agak kenyang.
Sewaktu tengah mencari-cari juadah apa lagi yang hendak dimakan, aku terserempak dengan sekumpulan siput laut berkulit cengkerang tajam yang selalu aku terjumpa kulitnya di tepi pantai yang indah. Kududuk seorang diriiii... Okay, okay. Back to story line. Kulit siput memanglah sangat cantik. Kalau ada pertandingan ratu siput, sudah tentulah siput jenis inilah yang akan menang menjadi juara. Aku terus mengambil dua ekor siput ini untuk aku mula berkenalan dengan mereka. Mula-mula aku agak seram jugak untuk menghampiri siput-siput ini. Cengkerangnya yang sangat tajam itu kukhuatiri akan mencucuk tanganku bila dipegang. Aku memberanikan diri, dan dengan menggunakan sedikit ilmu mempertahankan diri kalari payat dan silat olahraga, aku terus memegang siput tadi. Dan hanya menggunakan sebatang toothpick pencungkil gigi, aku terus merodok ke badan siput tadi. Dan bila isinya dikeluarkan, aku terus menggigit dan mengunyah siput tadi sekuat hati. Bimbang siput itu akan fight back, aku terus menelan siput tadi tanpa rasa ehsan. Rasa siput tu taklah terlalu hebat. Macam rasa lintah sawah aje dia punya kenyal-kenyal tu.

Kami pergi cuma berempat orang sahaja. Selain isteriku, Amier dan Sabriena juga ada. Selepas dah kenyang makan, barulah kami pulang. Dan di masa akan datang, aku akan memburu siput jenis lain pulak.

Aku menarik nafas panjang sebelum memeruskan makan.
Mencucuk siput Antartik dengan menggunakan pencungkil gigi.
Kasi cucuk sama ini siput.
"Adoi!" siput itu menjerit kesakitan.
'High' sekejap bila aku makan siput ini.
Kulitnya juga boleh dimakan. Rangup dan garing macam kacang parang goreng pedas.


No comments:

Post a Comment