m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, July 14, 2015

Orang api dan orang mekanikal

Kali ini aku bawakan dua orang lagi kawan aku yang bekerja di ofis ini. Kedua-duanya adalah engineer. Tetapi dari background yang berbeza. Seorang adalah Jurutera Mekanikal. Seorang lagi ialah Jurutera Kebakaran. Bukannya jurutera yang suka membakar. Tetapi jurutera yang arif pasal kebakaran, atau cara-cara dan keperluan perlindungan bangunan dari kebakaran. Dalam erti kata lain pakar kebombaan.

Mechanical Engineer tu nama dia David Wong. Orang Malaysia, tapi kerja dekat UK agak lama jugak. Dia punya cakap sangat laju dan sangat konfiden. Aku rasa kalau kat ofis tu, David lah yang paling konfiden sekali dari segi personalitinya. Lebih konfiden dari kesemua mat salleh yang wujud kat ofis tu. David ni jugak sangat terer main badminton. Sangat agresif bila di gelanggang badminton. Itu sajalah pasal David Wong.


Yatin adalah pakar kebakaran. Profession-nya adalah Fire Engineer. Jurutera Api. Kami selalu consult dia pasal api. Contohnya, jenis-jenis api di dunia ini. Atau macam mana nak hidupkan api atas pemukaan yang basah. Atau bagaimana nak membasmi semut api yang merayap kat rumah. Atau bagi kengkawan yang menghisap rokok, mereka akan bertanya, "Ada api?" Dan sebagainya. Yatin ni kira soft spoken orangnya. Senang didekati. Dan dalam pemerhatian aku, beliau disenangi oleh banyak orang, termasuk aku. Akan sedaya upaya membantu dalam hal-hal kepakarannya bila ditanya. Yatin adalah warga UK. Tapi beliau berketurunan kacuk India. Itu sajalah pasal Yatin.


No comments:

Post a Comment