m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, January 17, 2013

Rambai: Bukan kerana isi

Tatkala aku ternampak bergantungan di sebuah gerai buah di Simpang Ampat, aku tak terus menjurus kepada keenakan buahnya. Rasa buahnya yang masam-masam manis langsung tak aku hiraukan. Kelembutan isinya, langsung tak aku pedulikan. Tapi fikiranku lebih menujurus kepada keenakan kulitnya. Yes! Kulitnya!!! Pasti!!! Ha ha ha!!! (Eh, kenala plak kena ketawa ha?)

Itulah buah rambai yang aku nampak terjual, ketika aku pulang dari menghantar Syahmie ke asramanya di MRSM Gemencheh. Aku sudah boleh bayangkan, kulitnya yang berbelak-belak dicuci dan diracik kasar. Kemudian dimasukkan pulak ke dalam ramuan masakan ikan tenggiri masak lemak kuning. Pergh! Pasti terangkat rasanya, hingga ke angkasa. Kalau sedang menjamah kulit rambai ni, PM lalu kat depan pun pasti tak nampak. Bukan saja PM, malah kalau Neelofa atau Aaron Aziz lalu kat depan pun, siap kecik hati lagi Neelofa dan Aaron pasal korang boleh tak perasan dia lalu. Semuanya gara-gara keenakan kulit rambai masak lemak ni.

Buah rambai yang segar.
Aku sengaja tak nak cerita pasal tangkai rambai ni lagi, yang jugak sangat enak jika dimakan. Apatah lagi daun dan batang pokok rambai tu sendiri, lagilah terserlah kesedapannya. Sehinggakan kalau anak makcik jual kuih lopes (Jennifer Lopez) lalu kat depan pun, pasti korang semua tak nampak. Kalau nak tau macam mana dia punya sedap, korang kena try-lah sendiri. Ya, memang buah rambai ni tak dikomersilkan sangat. Tapi kalau korang terjumpa buahnya, pergilah beli dan letaklah kulitnya dalam masakan lemak. Barulah korang faham apa ertinya hidup di alam maya siber ini.

Kulit buah rambai ni jangan sekali-kali dibuang.
Kulit rambai masak lemak digaul dengan nasi putih. Pergh!! Terangkat rasanya!!!




No comments:

Post a Comment